Nederland komt langzamerhand echt weer in zicht... - Reisverslag uit Lima, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Nederland komt langzamerhand echt weer in zicht... - Reisverslag uit Lima, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Nederland komt langzamerhand echt weer in zicht...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Januari 2008 | Peru, Lima

Dag lieve mensen!
Nou, hier dan alweer t laatste stukje vanuit peru...de tijd vliegt hier voorbij...over 4 dagen zitten we al in vliegtuig naar NL. Aan de ene kant super jammer. Ik ga de leuke mensen, de mooie natuur, schattige dorpjes en ook vooral het lekkere weer wel missen...en natuurlijk t stukje avontuur dat we hier hebben: telkens weer nieuwe plekken zien en mensen ontmoeten. Toch begin ik ook weer steeds meer zin in NL te krijgen! want ook daar zijn leuke mensen! misschien een beetje minder avontuur, maar soms is dat ook niet erg.

Maar eerst zal ik jullie vertellen over de dingen die ik de afgelopen tijd beleefd heb. In Nasca zijn we de nasca-lijnen gaan bekijken. Dit zijn enorme patronen midden in de woestijn en niemand weet precies hoe ze daar zijn gekomen, maar ze zijn al wel heel oud. De enige manier om ze goed te zien is vanuit de lucht. Dus wij zijn in een klein cesnaatje gestapt om dat eens even van dichterbij te bekijken! Want dichterbij was t wel... de piloot vloog super laag en heel scheef, zodat we de lijnen goed konden zien. Bleek dat mijn maag toch sterker was dan ik dacht. Manon en Nicolien kwamen helemaal misselijk t vliegtuigje weer uit en ik had eigenlijk nergens last van...Ik had dan ook wel voor naast de piloot gezeten. Echt super mooie uitzichten!
Verder zijn we allemaal mummies gaan bekijken in de woestijn. Deze mummies waren uit de tijd van de Nasca-cultuur en waren heel goed bewaard. De haren en huid zaten er bij sommigen nog op! Beetje luguber, maar ook heel interessant!
We sliepen in Nasca trouwens in een hostal van een NL vrouw (getrouwd met een peruaan). Was heel gezellig en ook leuk om weer libelles te lezen :) We zijn daar ook nog uitgenodigd voor een bruiloft van een NL man en een peruaanse vrouw. Zijn ouders (uit Staphorst) konden geen woord spaans en wilden ons wel graag mee hebben. Wel super leuk, maar uiteindelijk zijn we toch maar doorgereisd.

En wel naar Huacachina, een oase midden in de woestijn. Er was daar een meertje, een paar hostals en restaurants en verder alleen maar zand! Heel bijzonder! Het was nog steeds erg warm, dus we hebben lekker rustig aan gedaan. Veel gelezen en jugos (verse sapjes) gedronken. Niet dat er veel te doen was hoor...Het enige waar iedereen daar voor kwam, was het sandboarden, of zoals mijn moeder het noemde ´sanddiven´ :) En eigenlijk zat dat nog niet zo ver van de waarheid af...we gingen namelijk op onze buik de heuvel af! Om op de heuvels te komen gingen we met een buggy, dat was echt heel stoer! Net een achtbaan, alleen dan met een ´mooie´ bril op en zand in je mond...
Verder ook nog naar een aantal wijnproeverijen geweest en veel wijn geproefd...
Ons hostal had een aantal huisdieren: in de achtertuin liepen naast een konijn ook een aapje en een aantal papegaaien rond. Kon t toch niet laten om t aapje even vast te houden... (ook al ben ik in Suriname door een aap gebeten..)

Na een aantal dagen hadden we het hier wel weer gezien en zijn we doorgetrokken naar Paracas (in de buurt van Pisco). Er is in dit gebied in augustis een hele zware aardbeving geweest. Er zijn toen heel veel mensen dood gegaan en er was ook veel schade. Nog steeds is het er een puinhoop en veel mensen leven nog in tentenkampjes... Wel apart om te zien (en daarna weer naar je luxe hotel terug te gaan...). Toch was Paracas een leuk vissersplaatsje. Ook hier hebben we weer erg rustig aan gedaan. Op het strand gezeten, schelpen gezocht, nog meer gelezen en lekker gegeten. En we zijn naar Islas Ballestas geweest! Dit zijn eilanden vlak voor de kust, waar heel veel zeeleeuwen, pinguins en andere vogels waren. Echt super leuk om te zien! T was net alsof we in het dolfinarium waren :) We konden heel dicht bij de beesten komen met de boot en ze bleven rustig zitten. Ook nog een nationaal park bezocht, maar dat was vooral veel woestijn...

En nu zijn we dus in Lima, het eindpunt van deze reis. We hadden nog wel wat leuke plannen voor hier, maar de eerste dagen zijn we allemaal ziek geweest...Inmiddels gaat t weer iets beter, dus vandaag hebben we het oude centrum maar eens opgezocht. Daar hebben we ook een processie gezien. Mensen vanuit t hele land waren met hun mariabeelden gekomen, er werd gedanst en er was veel muziek. Leuk om te zien! En nog gewinkeld, al zat mn backpack al veel te vol....
De komende dagen vermaken we ons hier nog wel! We willen nog gaan paragliden en naar de bios. Onze surfplannen hebben we toch maar uit ons hoofd gezet, want t water is hier bruin... Verder zitten we in een super leuk hostal: een oud koloniaal huis met een grote tuin. Elke ochtend ontbijten we dus in t zonnetje in de tuin. Ook hebben we hier een hond! Jaa, is hier helemaal ok :)

Voor alle foto´s van de afgelopen tijd, zie: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/van%20nasca%20tot%20paracas/?start=all

Nou mensen, dit was het (voorlopig) dan. Ik heb er weer enorm van genoten en ik hoop dat ik jullie een beetje mee heb laten genieten!
Ik zou het heel leuk vinden als iedereen die deze weblog leest (maar normaal geen berichtje achterlaat), een berichtje achterlaat!
Bedankt voor jullie medeleven en leuke berichtjes! En tot heel snel maar weer :) Om precies te zijn...de 17e rond 2 uur op schiphol! Of natuurlijk een beetje later...
liefs van mij

  • 14 Januari 2008 - 03:50

    Joyce Van Den Boogaa:

    Een hele bijzondere reis,wat een onderneming, dit heb je toch mooi meegemaakt.
    groet

  • 14 Januari 2008 - 07:29

    Marie Louise:

    Wat weer een prachtig verhaal! heel leuk om allemaal te lezen, wil ook wel! Leuk dat je ook weer terug komt en dat je je weer even met YFU kan bemoeien;)! Goeie reis en een laatste mooie dagen!! Liefs Marie Louise

  • 14 Januari 2008 - 07:44

    Suus:

    Jeetje Anne, ben je donderdag alweer terug! Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat, maar ook ongelofelijk wat je allemaal hebt meegemaakt in relatief korte tijd…Dat wordt weer een lange fotosessie voor ons als je terug bent ;) haha! Ik heb al een beetje kunnen meegenieten via je foto’s hier, maar ben benieuwd naar de rest! Geniet er nog even van, de laatste tijd, en alvast een hele goede reis! Iedereen in Nederland zal vast erg blij zijn je weer te kunnen zien!

    Dikke kus Suus

  • 14 Januari 2008 - 08:05

    Lonneke:

    Heey Anne
    Ik heb het al eens gezegd maar ik vond het weer erg leuk om al je avonturen te lezen! alvast eeen goede terugreis gewenst en veel plezier de laatste daagjes
    x Lonnneke

  • 14 Januari 2008 - 09:13

    Dini En Herman:

    Anne, we hebben genoten van je mooie verhalen en je prachtige foto's. Fijn dat jullie met elkaar zo'n mooie reis hebben gemaakt. Geniet nog even in Lima, succes met alles inpakken en tot donderdag. Groetjes

  • 14 Januari 2008 - 09:39

    Gerdien:

    Al die foto's zien er weer goed uit!! De tijd is echt voorbij gevlogen! Geniet nog even van je laatste dagen daar!
    liefs Gerdien

  • 14 Januari 2008 - 09:43

    Agnes En Jan:

    Hoi Anne,
    Ook wij hebben van je reisverslagen en foto's genoten, maar niet altijd gereageerd. Het was geweldig om mee te beleven, vooral (zoals je zult begrijpen) je verhalen over Peru. Alvast een goede thuisreis gewenst en tot ziens.

  • 14 Januari 2008 - 09:55

    Selina:

    Heey Anne,
    Wat een geweldige avonturen beleef jij toch altijd!
    Ik heb genoten van al je verhalen.
    Nog heel veel plezier de laatste paar dagen.
    Liefs Selina

  • 14 Januari 2008 - 10:11

    Hélène:

    Ahhh, dan kan ik geen mooie verhalen meer van je lezen... :-( Nou ja, ik heb met je meegereisd hoor zo via je weblog en ik vond het super leuk! Kreeg zo alleen nog maar meer zin om zelf ook een grote reis te gaan maken!
    Nog veel plezier de laatste daagjes!
    Liefs,
    Hélène

  • 14 Januari 2008 - 10:25

    Tante Gré En Opa:

    lieve Anne,
    Ja, ook aan zo'n prachtige reis komt een einde. Boordevol herinneringen kom je weer terug. Inderdaad, het leven in Nederland is meestal minder spannend en avontuurlijk, maar we zijn blij, dat je
    dat "voorlopig" ook wel leuk vindt.
    We wensen jou en je vriendinnen nog een paar "rustige" dagen in Lima en vooral een goeie reis a.s. donderdag.

    Tot spoedig ziens! Veel liefs van
    tante Gré en opa.

  • 14 Januari 2008 - 10:50

    Agnes:

    Hallo wereldreiziger,
    Nou, het zit er dan bijna op. Welcome to the real world. Vanaf nu zal er hard gewerkt moeten worden!!!!!
    Het zou leuk zijn wanneer je ons een keertje bezoekt binnen niet al te lange tijd. Dan kunnen wij na jouw verhalen ernstig aan onze Zuid Amerikareis in het najaar gaan denken.
    En..... na allerlei verwikkelingen heb ik je eigenlijk gewoon weer nodig in mijn district, want ik zit nu zonder.Ik vertrek zelf de 17de voor een weekje naar de states, met de drie dochters. We gaan de verjaardag van zus/tante mee vieren.
    Nog een paar dagen genieten daar en tot gauw.
    Groeten, ook namens Antoon.
    Dag, Agnes.

  • 14 Januari 2008 - 10:51

    Tea:

    Heey lieve Anne,

    De tijd is erg snel gegaan en je komt deze week al weer terug... Een aanrader is nog Jockey Plaza, als je er nog niet geweest bent. Eén van mijn favorieten in Lima, een super giga groot winkelcentrum met alles wat je kan bedenken (bios, restaurants), alleen heel erg Amerikaans...

    Veel plezier nog even en bezoek ook nog even de tradionele Peruaanse markt in Lima! (ook een aanrader!)

    Haste pronto! Kus Tea

  • 14 Januari 2008 - 11:18

    Ellen Nijhof:

    Hey Anne,

    Wat gaat dat snel zeg, dat je donderdag alweer terug komt! Ik ben blij dat je ervan genoten hebt! geniet nog van je laatste daagjes en ik zie je!

    Liefs ellen

  • 14 Januari 2008 - 12:16

    Laura (hbov):

    he Anne,

    De tijd vliegt zeg...! Maar geniet nog even van de laatste dagen... En ben blij dat je het zo naar je zin hebt gehad!
    En dan..... weer terug naar Nederland. Ga je proberen om hier te wennen of heb je toch weer een andere reis in petto... haha.

    veel liefs laura

  • 14 Januari 2008 - 13:27

    Gerda (SPH):

    Ey Anne
    Wat leuk om al die belevenissen van jou en je reisgenoten te lezen.
    Wordt er een beetje jalours van hoor....haha!
    Goede reis terug.
    Groetjes Gerda

  • 14 Januari 2008 - 15:41

    Anke:

    Heey Anne!

    Ik vond het erg leuk om je verhalen te lezen, je maakt echt veel mee zeg! Goede terugreis!

    Groetjes, Anke

  • 14 Januari 2008 - 18:04

    Marijke:

    Hoi Anne!
    Wat een leuk verhaal weer joh! Ontzettend leuk dat je iedereen op deze manier zo op de hoogte houdt van je avonturen. Ik ben blij dat je het (afgezien van het ziek worden) zo naar je zin gehad hebt en zoveel hebt meegemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat je ondertussen ook wel weer zin hebt om lekker thuis aan de hutspot te kunnen straks!
    Veel liefs en een goeie terugreis!
    Marijke

  • 14 Januari 2008 - 18:39

    Alieke:

    Hoi An!

    Geniet nog even van de laatste dagen! tot snel!

    groetjes Alieke

  • 14 Januari 2008 - 19:05

    Karin:

    he lieve anne......
    nou zoals je ziet hebben veel mensen je stukje weer gelezen.
    ik heb er ook veel van genoten... ben blij dat je zo'n fijne tijd hebt gehad.en inderdaad enorme avonturen hebt beleefd, geniet nog even van je laatste daagjes een goede terugreis gewenst en tot in zwolle!!

    liefs ka oet zwolluh!!

  • 14 Januari 2008 - 20:27

    Ineke En Jan:

    Hoi Anne wat slim om te vragen of iedereen wil reageren. Natuurlijk heb ik ook steeds meegelezen en genoten van de foto's. Vooral leuk omdat jij juist meer foto's hebt van Manon. Fijn dat jullie het samen zo goed hebben gehad. We kijken vol verwachting naar donderdag uit.
    Groetjes

  • 14 Januari 2008 - 21:51

    Anna:

    Ik ben blij dat jullie het leuk hebben gehad, maar nog blijer dat jullie donderdag weer terug komen!! (K) Anna

  • 14 Januari 2008 - 21:52

    Hilde:

    Hallo Anne,
    Wat gaat dat snel zeg. Geniet nog even van je laatste dagen in Peru! We moeten maar snel wat afspreken als je terug bent.

    Groetjes Hilde

  • 14 Januari 2008 - 22:28

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Heerlijk, dat jullie het zo fijn hadden, maar ook heerlijk, dat je er donderdag weer bent!!!
    Liefs en (alvast) een knuffel,
    Mam

  • 14 Januari 2008 - 23:03

    Gerrit Woertman:

    hoi Anne,

    geniet nog even van Lima, en dan donderdag terug in het koude Nederland.
    zie je zaterdag, als ik terug ben uit de vrieskou en sneeuw in New Hampshire.

    liefs, je vader

  • 15 Januari 2008 - 12:59

    Johan En Klara:

    welkom thuis zullen we maar zeggen en natuurlijk een goede reis
    hoi
    johan en klara

  • 15 Januari 2008 - 21:40

    Ben:

    Hoi Anne,
    Ben een trouwe lezer...wil graag ook eens die kant op...
    Bye

  • 16 Januari 2008 - 14:29

    Jo!:

    Jippy, kan niet wachten!!
    :D :D :D :D :D :D :D

  • 17 Januari 2008 - 10:37

    Ellen:

    Ha Anne, Jammer dat het er weer opzit, maar leuk dat je weer naar Nederland komt!! :-) Volgens mij vlieg je vandaag dus zie je dit berichtje niet meer... IN dat geval: WELKOM TERUG!!!!!! :D

    Liefs uit Enschedéééé

  • 18 Januari 2008 - 19:27

    Irene:

    Hey Anne,

    Beetje late reactie dit keer ;-)! Maar nu kan ik wel zeggen, WELKOM THUIS! Super leuk om al je verhalen te hebben kunnen lezen! Waar gaat je volgende reis naar toe?? haha!!
    Wen eerst nog maar weer even aan het koude en natte NL.. geen pretje iig!
    Veel plezier met het terugzien van familie en vrienden. Als je weer een beetje bent bijgekomen, moeten we nog maar een keer afspreken!

    Liefs Irene

  • 19 Januari 2008 - 18:54

    Wiard:

    Hoi Anne,

    Ik vond het erg leuk je verslagen en foto's regelmatig te bekijken. Ook veel herkenning natuurlijk vanwege mijn eigen reis naar Peru in mei vorig jaar. Ik heb gehoord van Rita dat het helaas niet meer gelukt is haar te ontmoeten in Lima. Wie weet een keer als ze hier is dan? Het duurt nu niet lang meer eer ze in Brussel is.
    Alsnog welkom in Nederland ook, je hebt er intussen alweer 2 dagen op zitten hier. Alweer een beetje gewend?

    Groetjes Wiard.

  • 03 Februari 2008 - 17:30

    Hester:

    hoi anne,

    ja, zo trouw ben ik niet geweest met het altijd lezen en berichtjes schrijven op je weblog.. het bekende levensrecept: altijd wel wat te doen :-)

    inmiddels heb ik mijn stage bij yfu zwitserland afgesloten en ga ik me op afstuderen, man, kind e.d. concentreren. ik blijf wel vrijwilliger voor yfu zwitserland: ik ben sinds kort pr- en promotiecoordinator voor de outbound programma's in oost-europa. samen met 2 andere coordinatoren (voor resp. latijns-amerika en afrika) gaan we het campagnejaar 2008/2009 voorbereiden om de programma's in deze landen intensiever en gestructureerder te kunnen promoten. ben erg blij met deze nieuwe uitdaging binnen de yfu-wereld - weer eens iets nieuws!

    hoop dat je al een beetje gewend bent in NL - laat maar weer eens van je horen!

    liefs,
    hester

  • 11 Februari 2008 - 08:16

    Lisanne:

    heee anne

    bedankt voor je berichtje op mijn site. ik moet oppassen dat ik die uup to date blijf houden, het wordt steeds langer uitgesteld om iets te schrijven (;
    zweden is heerlijk, ik ben zo ontzettend blij dat ik hier voor heb gekozen!

    heb ook even jou verhaaltjes vlug doorgelezen! wat super, spannend, en fantastisch wat jij allemaal beleefd.

    mijn doel is ook om zoveel mogelijk van de hele wereld te zien. ben ik toch even heel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om zoveel te reizen, is dat met je studie of met je werk?

    geef de groetjes aan nederland en ik ben benieuwd wat jou volgende reis gaat worden!

    liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 1447
Totaal aantal bezoekers 73697

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: