Gelukkig nieuwjaar vanuit de woestijn! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar vanuit de woestijn! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar vanuit de woestijn!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 Januari 2008 | Peru, Nazca

Feliz año nuevo! Allemaal een heel gelukkig nieuwjaar gewenst! Ik hoop dat het voor iedereen weer een jaar mag worden van mooie momenten, geluk, liefde, vriendschap en natuurlijk bijzondere reizen!
Inmiddels al weer heel wat meegemaakt, schrijf ik jullie nu vanuit de woestijn...jaja :) we zijn gister aangekomen in nazca, in het zuid-westen van peru, nadat we 9 uur door de woestijn hadden gereden. Weer erg veel mooie uitzichten en natuurlijk ook erg veel zand ;) over nazca, de mummies en de lijnen, ga ik jullie in mijn volgende stukje meer vertellen!

Nu eerst verder waar ik de vorige keer gebleven was, in puno (in het zuid-oosten tegen de grens met bolivia). Puno was als stad niet heel bijzonder, maar had wel de (tot nu toe) meest vriendelijke mensen! Dit gedeelte van het land is erg arm, maar de mensen blijven lachen. Veel kwamen ons even gedag zeggen en begonnen helemaal te stralen als we wat terugzeiden of zwaaiden. Ook wilden weer allemaal mensen met ons op de foto...jaja..je zou je bijna speciaal gaan voelen.. Puno ligt aan het titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld. We hebben hier een trip gemaakt naar ´los uros´, de drijvende eilanden. Deze eilanden zijn gemaakt van modder en riet en drijven echt! Toen de gids ons vroeg om allemaal tegelijk te springen, ging het eiland echt op en neer..een heel raar gevoel... De mensen op deze eilanden leven heel primitief, bijna alles wat aanwezig is op het eiland is ook gemaakt van riet. Zie de foto´s zou ik zeggen: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/puno/http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/puno/

Verder hebben we in Puno ook kerst gevierd, wat een bijzondere belevenis was! Kerst wordt hier eigenlijk vooral gevierd op de 24e. Op straat werd vuurwerk afgestoken. Ook gaat iedereen naar de kerk in gezelschap van ´hun´ kindje jezus...jaja..ze hebben thuis namelijk allemaal een kerststal, maar jezus wordt hier pas de 24e om 12 uur ´s nachts bijgezet. Jezus + kribbe zijn hier erg groot en heel mooi versierd. Op straat werd deze dagen ook overal nieuwe kleren voor de jezus verkocht... maar terug naar de kerk.. jezus gaat dus onder de arm mee, wordt in de kerk gezegend en krijgt een plens weiwater over zich heen...was heel bijzonder om te zien! Ook nog een lekker kerstdiner gegeten: alpaca (een soort lama).
De 25e was bijna alles gesloten en dus niet veel te doen... wij zijn dus naar t titicacameer gegaan om te waterfietsen :) was erg leuk!! Ook daar waren we de enige toeristen, altijd leuker! Verder lekker aan t water in t zonnetje een boek gelezen. We hebben ook nog een taartje voor mn verjaardag gegeten...niet erg lekker..maar toch wel leuk voor t idee... en ´s ochtends was de ontbijtzaal van ons hostal versierd...echt super leuk! Ook stond er een kerstbrood met kaarsjes..jaja..toen voelde ik me wel echt jarig :) de hoteleigenaar kwam nog voor me zingen! Bedankt nicolien en manon voor deze leuke verassing!
Wat trouwens wel apart was: we waren met kerst de enige gasten in het hostal. Het was er super stil en leeg...en omdat de eigenaar en zijn familie zelf ook graag kerst wilden vieren, kregen we gewoon de sleutel van het hostal mee! Een echte once in a lifetime!

Hierna zijn we doorgegaan naar arequipa, een stad die veel lager lag en daardoor ook een stuk warmer was. Eindelijk konden de slippers en rokjes de tas uit! Arequipa is 1 van de grotere steden van peru, waardoor er veel leuke cafeetjes en restaurantjes waren. Verder was de stad niet heel bijzonder. Denk dat ik langzamerhand een beetje verwend raak, wat betreft de steden hier...
Gelijk de volgende dag zijn we vertrokken om (weer...) 3 dagen te wandelen. Eigenlijk nog niet zoveel zin in..maar ja, nu waren we er... Deze keer zijn we naar de colca canyon gegaan. Dit is de 2e diepste canyon van de wereld (de 3e is de grand canyon). Ondanks dat de trekking minder zwaar was dan de incatrail, was het zo nu en dan wel weer even flink bikkelen... zeker omdat er nu ook geen echt doel was... Wel was het een super mooie omgeving door hoge bergen, schattige dorpjes en langs een oase! Onderweg kwamen we telkens ezels tegen. 1 van de nachten hebben we bij een familie thuis geslapen, wat erg leuk was om mee te maken. Allemaal erg primitief, maar hele vriendelijke mensen (en een lekker bed!). De canyon was heel droog en ook erg warm.. In deze canyon zijn normaal gesproken veel condors. Maar dit bleek niet het goede seizoen te zijn...beetje pech...maar toch nog een paar condors in de verte zien vliegen. Wisten jullie dat die een vleugelbreedte (of hoe noem je dat?) van 3,5 meter kunnen hebben? Ook nog naar een thermaal bad geweest. Net alsof je gewoon in bad zit. Erg lekker, maar op gegeven moment toch een beetje te warm...
Voor foto´s van de colca canyon, zie: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/colca%20canyon/

En toen was het al weer oud en nieuw! Overdag zijn we naar een heel groot klooster midden in de stad geweest. Was super mooi en ook heel stil! Daarna zijn we naar juanita, een ijsmummie geweest. Mooi museum en super interessant. En we hadden nog geluk ook, want de dag daarna zou juanita vakantie krijgen en voor een paar maanden de vriezer ingaan... :)
´s Avonds zijn we uit eten gegaan met een australisch meisje en een amerikaanse jongen die we ontmoet hadden. Erg gezellig! Op de plaza de armas (het hoofdplein) stonden daarna allemaal stand up comedians. En omdat we ook hier een de enige (en vooral ook grote!) toeristen waren, werden wij er telkens uitgepikt. Ze wilden van alles van ons weten en de amerikaanse jongen moest in het midden komen staan om te dansen... Daarna met z´n allen door naar een soort disco/kroeg. Daar hadden we ook nog afgesproken met wat andere mensen. Leuk sfeertje!
Op straat en ook binnen wilden veel mensen met ons praten en op de foto. Vooral aan mannelijke aandacht geen tekort hier... hele trommelserenades werden aan mij opgedragen..jaja :)

Voor de foto´s van arequipa, zie: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/arequipa/

Nou mensen, ik ga er weer een eind aan breien... nog 2 weekjes en dan kan ik jullie alles weer live vertellen! T gaat nu wel erg snel hoor... aan de ene kant wel leuk..maar ook erg jammer... maar tot die tijd hebben we nog genoeg leuke plannen, dus ik ga hier nog wel even genieten :)

Hoop dat alles goed gaat met jullie!
Liefs van mij

  • 03 Januari 2008 - 22:09

    JOHAN EN KLARA:

    jij ook het allerbeste en geniet nog van de laatste weken
    groeten
    johan en klara

  • 03 Januari 2008 - 22:38

    Agnes:

    Halo Anne,
    Voor jou ook de allerbeste wensen voor een fantastisch 2008.
    Wat een heerlijke verhalen weer. Je moet Antoon en mij maar een keertje opzoeken dan kunnen wij ook plannen gaan maken. Waarschijnlijk wel een beetje andere plannen dan jij i.v.m. onze leeftijd, maar toch!
    Nog heel veel plezier daar en tot ziens.
    Groeten, ook namens Antoon die jouw verhalen en foto's ook steeds bewondert.

  • 04 Januari 2008 - 08:37

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Fijn, dat je weer zo veel leuke dingen hebt beleefd!Prachtige foto's!Weer een bijzondere manier om je verjaardag te vieren...Wij hebben hier ook maar een stukje taart gegeten! Geniet nog even van alles, wat jullie nog willen doen! Tot over 2 weken (min 1 dag)! Liefs, mam

  • 04 Januari 2008 - 11:34

    Hélène:

    Gelukkig Nieuwjaar Anne!!!
    Geniet nog maar even van je 2 laatste weken daar :-)
    Ik ben nu verhuisd naar Parijs en ga binnenkort maar eens werk zoeken voor de komende 2 maanden...
    Liefs,
    Helene

  • 04 Januari 2008 - 11:49

    Lonneke:

    Heey Anne
    Jij oko een gelukkig en gezond 2008 gewenst! Ik ben zelf net terug van een heerlijke 6daagse trip naar Parijs met mijn lieve vriend. Ik wens jou nog een fijne reis en ik vind het echt leuk om al je verhalen te lezen!

    Groetjes Lonneke

  • 04 Januari 2008 - 15:35

    Jo:

    Hey liefie!

    Wat tof zeg dat jullie zo veel ondernemen. Ik blijf het ook gewoon superstoer vinden van jullie drietjes dat jullie nog steeds volop geniet van het avontuur. Ondanks de bewondering en dat ik jullie vele mooie momenten gun, vind ik het helemaal niet erg dat het over twee weekjes voorbij is.
    Ik heb dr zin in je weer in real-life te zien Anne. Maar voor nu dan nog even een digi-kus!

  • 04 Januari 2008 - 15:58

    Anna:

    heee An,

    ik had je nog niet gefeliciteerd whoowhoo dus bij deze natuurlijk!!!
    enen de beste wensen voor aankomend jaar met mooie reizen en lieve vrienden om je heen!

    met oud en nieuw was ik in keulen en heb er ook een spetterend feestje van gemaakt, echt heerlijk!

    nu weer aan de studie en werk...tja...

    hey geniet nog van de laatste weekjes.
    liefs uit Nijmegen, Anna

  • 04 Januari 2008 - 18:32

    Karin:

    he anne...
    alsnog van harte... SORRY GELOOF IK VERGETEN!!

    en natuurlijk voor 2008 ook voor jouw weer een spetterend en liefdevol jaar gewenst!! over twee weekjes al weer thuis, tjee wat is het snel gegaan. Nou dan snel elkaar maar weer eens zien... geniet nog wel even he... tis hier koud hoor dus..

    nou dagdag, dikke knuffel en kus...
    ka

  • 05 Januari 2008 - 10:43

    Saskia:

    Hoi Anne,

    Jij ook een heel gelukkig, gezond, liefdevol en succesvol 2008. Moge al je dromen uitkomen zou ik zeggen! Geniet er nog even van daar in Zuid Amerika, doe ik hier ook.

    Liefs Saskia

  • 09 Januari 2008 - 16:17

    Ellen Nijhof:

    Hey anne!
    Jij ook nog gelukkig nieuwjaar..beetje laat maarja..
    Super om de verhalen te lezen en ben blij dat je daar nog steeds erg geniet!
    Geniet nog even de laatste week...en ik spreek je!

    Liefs ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 73697

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: