Cocaleafs blowen op de incatrail... - Reisverslag uit Puno, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Cocaleafs blowen op de incatrail... - Reisverslag uit Puno, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Cocaleafs blowen op de incatrail...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 December 2007 | Peru, Puno

Dag lieve mensen!
Inmiddels zijn we een week verder en leer een boel avonturen rijker.
Vorige week zijn we een dag wezen raften, wat erg spectaculair was! Supermooie omgeving en een snelle rivier. Ook hadden we een avontuurlijke gids, die ons allemaal dingen liet doen waardoor de boot omsloeg of we enorme golven over ons heen kregen. Genieten :) de foto´s komen later! (Tot nu toe nog geen computer met cd lade kunnen vinden namelijk…)
En dan natuurlijk de incatrail. Van tevoren keken we er wel een beetje tegenop (ook omdat we allemaal mensen hadden ontmoet die hem hadden gedaan en bijna niet meer konden lopen..) en nu hebben we hem gewoon gedaan! Ben wel een beetje trots op mezelf :)
Vind het moeilijk om de hele ervaring in een kort stukje samen te vatten…hier wordt de incatrail gezien al seen pelgrimstocht en zo voelde t ook (of nou ja, daar heb ik geen eerdere ervaring mee, maar toch :) ). Het is een enorm zware tocht waarbij je echt de strijd aangaat met jezelf. Je zoekt je eigen grenzen op en gaat daar vervolgens overheen…Elke ochtend moesten we tussen 4 en 5 uur opstaan om vervolgens in alle vroegte al te beginnen met wandelen. Elke dag liepen we tussen de 7 en 10 uur. En al hadden we ons beperkt in onze baggage, ook de tas begon na een poosje wel erg zwaar te voelen…Onderweg was het erg veel klimmen en dalen, met tussendoor soms een stukje ´inca flat´ (wat kleinere heuveltjes). We liepen soms stukken door de jungle, maar hebben op de 2e dag ook een pas van 4200 meter overgestoken! Om daar te komen moesten we eerst 5 uur klimmen. Ze hadden traptreden gemaakt, wat opzich heel life is, maar na 5 uur waren we dat ook wel zat…( moet je je indenken dat je 5 uur non-stop de trap op moet lopen..). Maar de uitzichten onderweg waren wel super! Het weer was ook heel verschillend. Sommige stukken liepen we echt te verbranden en soms hadden we onze muts en wanten nodig. Ook 2 dagen heel veel regen gehad, dus was er blij met mn poncho. We sliepen elke nacht met zn 3-en in een koepeltentje…wel een beetje krap…als 1 persoon zich omdraaide, moesten we dat eigenlijk allemaal… maar zorgde wel dat t iets warmer was :) het eten en de tentjes enzo werd gedragen door draggers. Ik heb veel bewondering voor ze! Ze hadden heel wat kilo´s op hun rug en toch haalden ze ons elke dag weer rennend in… als we aankwamen waren de tentjes al weer opgezet en was t eten klaar! Onze groep was ook erg gezellig, dus tussendoor ook nog aardig wat afgelachen! Pabel, onze gids was een erg aardig en kon ook aardig wat vertellen. Tussen door heeft hij een aantal keer een ceremonie met ons gedaan, heel bijzonder! De eerste dag zei hij dat we cocaleafs gingen blowen…we waren even een beetje aan t twijfelen..maar dachten dat t er wel bijhoorde…dus ok … bleek dat we ieder 3 cocablaadjes uit moesten zoeken en daar tegen moesten blazen in alle windrichtingen. Daarna hebben we ze in een kruis gelegd en er een grote steen bovenop gelegd… dit zou ons geluk moeten brengen voor de tocht :) een beetje geluk kon ook geen kwaad trouwens! We liepen soms op smalle glibberige paadjes met daarnaast een enorm diepe afgrond… ook kampeerden we de laatste nacht met de voorkant van onze tent op nog geen 30 centimeter van een afgrond…dan ga je ´s nachts toch liever niet naar de wc…en natuurlijk de hoogteziekte… dat kan best heftig zijn hebben we gezien. Mensen die extra zuurstof nodig hadden of gewoon weer moesten afdalen (je kunt er zelfs dood aan gaan..) wij hadden wel wat problemen met ademen soms…en ook onze darmen zijn een beetje van slag geraakt…
Nou, en dan de 4e dag. voor veel mensen draait daar de hele tocht om.. een beetje overtrokken wat mij betreft, maar toen we eenmaal op het punt waren waar we de machu picchu voor t eerst konden zien, was dat toch wel de moeite waard! Langzaam trokken de wolken weg en konden we het geheel zien! Na 4 dagen bikkelen was het eindpunt in zicht! Daar aangekomen voelden we ons toch wel stoer tussen alle toeristen die die dag met de trein waren gekomen. Wij hadden het echt gedaan!!
Voor een kleine indruk van onze tocht, zie de foto´s: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/inca%20trail/

Inmiddels hebben we cusco achter ons gelaten. Alles bij elkaar een erg leuke stad! Ook hier heb ik nog wat foto´s van: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/cusco/

Gister hebben we de trein genomen naar puno, een stad aan het titicacameer (hoogste meer ter wereld!). We hebben enorm genoten van deze 10 uur durende rit! Gewoon even lekker niets hoeven! Ik heb mn boek uitgelezen, muziek geluisterd, wat geslapen en naar buiten gekeken. Het uitzicht was weer super mooi! En nu dus in puno. Vanochtend puno een beetje verkend, en het ziet er best leuk uit! Lekker in het zonnetje aan het meer gelegen. ´s avonds wordt t hier wel erg koud… we hebben 4 dekens op ons bed en ook een muts en handschoenen zijn dan geen overbodige luxe..maar ja, ook wel goed voor het kerst gevoel! Nog 2 daagjes en dan is het zover!
Ik wil jullie dan ook alvast een hele fijne kerst wensen! Geniet van alle mooie dingen in het leven en vooral ook van elkaar!
Tot snel maar weer!

Veel liefs van mij

• 23 December 2007 - 22:23

Pap En Mam:

Lieve Anne,

Ik heb bewondering voor je!! Dat zal echt afzien geweest zijn! Maar, zo te zien, ook wonderbaarlijk mooi.Fijn, dat alles goed is gegaan!Geniet van al het moois, wat je nu meemaakt!
    Alvast een beetje gefeliciteerd (we bellen ook nog, natuurlijk!). Fijne Kerstdagen samen!
    Liefs,en kus,
    pap en mam

• 23 December 2007 - 22:31

Agnes:

Lieve Anne,
    Voor ik het vergeet, gefeliciteerd Kerstkindje, ook namens Antoon!!! Wat een avonturen weer allemaal. Ik neem me toch maar voor om met de trein naar de machu picchu te gaan, denk ik.
    Wij genieten hier ook hoor. Gisteren was het buiten een sprookje: berijpte bomen en een strakblauwe lucht. En er werd weer volop geschaatst.
    Heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008.

• 23 December 2007 - 22:46

Agnes:

nog even. wat een prachtige foto's. je zou zo willen vertrekken.

• 23 December 2007 - 22:58

Karin:

he anne..
    nou net nog met je gekletst... maar bewonderingswaardig wat jullie hebben gedaan!! PFFFF Echt onwijs.... super trots mag je zijn.

geniet nog ffies he..... jij ook hele fijne feestdagen gewenst!
    dag dag

Ook van ons hele fijne feestdagen toegewenst en een goed en gezond 2008

• 24 December 2007 - 08:49

Tante Gré En Opa:

Lieve Anne,
    Wat een avonturen beleef jij. We zeiden dat al n.a.v. je vorige berichten, maar dit slaat alles!Gefeliciteerd met deze fantastische prestatie. Een mooiere afsluiting van dit levensjaar had je je niet kunnen wensen.
    We zullen je vandaag of morgen nog bellen.
    Veel liefs!
    Opa en tante Gré.

• 24 December 2007 - 09:38

Hélène:

Petje af!
    Ik wens jullie een hele fijne Kerst :-)
    Liefs,
    Hélène

• 24 December 2007 - 11:42

Suus:

Lieve Anne,

Wat een ervaring!! Ongelofelijk! Dit soort dingen zie ik normaal gesproken alleen bij RTL Travel ofzo ;) Toevallig had ik het van de week met een jongen op mn werk hierover, die heeft die tocht 2 maanden geleden gemaakt dus ik heb een beetje een idee wat je allemaal gezien moet hebben. Echt toevallig! Geweldig mooie foto's ook!

Nogmaals, geniet van je trip, het gaat zo snel! Maar vooral een hele fijne verjaardag en Kerst gewenst! We denken hier in NL aan je hoor!

Veel liefs Suus

• 24 December 2007 - 12:25

Marie Louise:

Lieve Anne! Wat gaaf allemaal, heel stoer dat je het gedaan hebt!! Een hele fijne kerst en tot snel!! liefs, Marie Louise

• 25 December 2007 - 12:04

Jan En Agnes:

Hoi Anne,
    We volgen natuurlijk al een tijd je belevenissen en genieten van je foto's.
    Vooral deze laatste serie spreekt ons en natuurlijk Wiard erg aan.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ook een gezellige jaarwisseling gewenst.
    We hopen je in het nieuwe jaar weer te zien. Groeten van ons.

• 25 December 2007 - 17:23

Nora:

Hej!

Ville bara säga stort grattis och god jul!

Kram

• 25 December 2007 - 17:50

Sabine:

Hoi Anne,
    het is altijd heel erg spannend om te lezen wat je allemaal beleeft.Echt bewonderenswaard!

Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik wens je heel veel liefs.

Groetjes,
    Sabine

• 25 December 2007 - 19:18

Johanneke:

Ha Anne,

Gefeliciteerd met je verjaardag!! Fijne dag! Geniet er van en laat je verwennen daar in Peru!
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt met spannende verhalen en mooie foto’s! Geniet van alles!

Liefs Johanneke

• 26 December 2007 - 11:48

Tea:

Hallo Anne,
    nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag? Heb je weer een brunch gehad ter ere van je verjaardag? ;-)
    Hoe is het om kerst te vieren in Peru??
    Het is nog steeds erg leuk om al je verhalen en ervaringen te lezen!
    Dag dag, kus Tea

• 26 December 2007 - 21:55

Irene:

Lieve Anne,

Natuurlijk wil ik je nog even feliciteren met alweer je 24ste verjaardag! Verder hoop dat je een leuke en onvergetelijke verjaardag en Kerst hebt gehad.
    Mooie foto's heb je weer gemaakt...
    Het lopen van de incotrail en het bereiken van Machu Picchu, wat een overwinning! Ik heb respect voor jullie!!!

Alvast een fijne jaarwisseling en dat 2008 een prachtig jaar met mooie herinneringen gaat worden!

Liefs Irene

• 27 December 2007 - 09:10

Jo!:

Hey Stoere Meid! (jaja, met hoofdletters!!)

Ik wordt al moe als ik de verhalen van de lange tochten van je lees! (Begrijp me niet verkeerd natuurlijk; het is niet boring of zo ;) ) Ben wel benieuwd hoe je dan die darmpjes die van streek zijn geraakt een beetje in bedwang kan houden in de rimboe. Maar dat zijn details waar je misschien bewust maar niet verder op in gaat.
    Hey maar heb je een fijne dag gehad... Had je nog gebeld, maar (boehoe) kon je niet te pakken krijgen. Gelukkig heb je mijn kaartje nog wel ontvangen, toch?
    Ik hoop je snel te spreken!
    Kussie van jo!!

• 27 December 2007 - 09:47

Saskia:

Hoi lieve Anne,

Sorry dat ik nog niet eerder een berichtje heb geschreven.. Ik hoop dat je een fijne kerst hebt gehad. Maar met alles wat je daar mee maakt zal dat wel lukken! Ik stuur je binnenkort nog wel even een uitgebreider mailtje.
    Liefs Saskia

• 28 December 2007 - 16:35

Alieke:

Hoi Anne,
    Wat een spectaculaire avonturen maak je weer mee. Om jaloers op te worden. Ook een goede kerst gehad? Ik wens je een jaar vol met mooie avonturen en veel liefde.

groetjes Alieke

• 29 April 2011 - 00:12

Yayeri:

Hoi Anne,

wow, de Inca Trail klinkt toch wel heftig, denk dat we eerst maar even goed aan de hoogte moeten wennen hier. Leuk om jouw ervaringen te lezen. Hoop dat alles goed met je is.
    Groetjes, XXX