Anne on rõõmus! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Anne on rõõmus! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Anne on rõõmus!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 April 2008 | Estland, Tallinn

tsau!
jaa..inmiddels ben ik al weer een maand in estland! de tijd vliegt om….ik heb weer een heleboel meegemaakt, dus hoog tijd voor een nieuw stukje op m’n weblog!
ik voel me steeds meer thuis hier. het leven begint normaal te worden :) bij kadi, m’n gastmoeder/-zus voel ik me helemaal thuis. het is gezellig met haar, maar kan ook wel m’n eigen ding doen.
bij YFU heb ik ook helemaal mijn draai gevonden! ik heb allerlei taken waar ik aan werk en ik heb ook wel het gevoel dat ik me nuttig kan maken. met mijn collega’s wordt het ook alleen maar steeds gezelliger. we hebben allerlei leuke gesprekken en ik hoor er nu wel echt bij!
ook aan het ests begin ik te wennen. het klinkt niet meer raar en ik versta elke dag een beetje meer! in het ests praten doe ik nog niet zoveel, maar daar wil ik snel verandering in gaan brengen. ik moet gewoon weer even over de bekende taaldrempel…moet wel lukken!
in de stad weet ik beter de weg nu en ook het trolley/tram/bus-systeem begin ik te begrijpen :)

en jaa…met mae voelt t nog steeds heel goed! eigenlijk alleen nog maar beter en vertrouwder. ben gelukkig :) jaja… ze heeft vandaag ook tickets geboekt om in de zomer 2 maanden naar NL te komen! als t lukt gaan we dan samen werken. allemaal leuke plannen dus!

verder doe ik hier ook allemaal leuke dingen! bios, verkleedfeestjes (jaja…een goede tip…is echt wel leuk!), naar cafés, mae's verjaardag vieren, beetje rondreizen (heb haapsalu en pärnu gezien en ben ook in võru, helemaal in t zuiden van estland, geweest), heb al veel studenten gezien die eerdere jaren in NL waren (super leuk om ze weer te zien en spreken!) en elke donderdag naar GLIK (hét gay en lesbian informatie centrum van estland)…dan organiseren ze namelijk een avond met andere mensen ‘van de familie’ en dan gaan we samen ‘The L Word’ kijken :) jaa…ik vermaak me wel!

het weer helpt ook zeker wel mee: de afgelopen weken is er constant sneeuw geweest en vorige week kregen we ineens een sneeuwstorm van een paar dagen…al vonden de meeste esten het niet zo leuk, ik was er wel blij mee :) er was echt super veel sneeuw! auto’s verdwenen compleet onder de sneeuw en de straat oversteken werd ineens een groot avontuur…bij YFU moet je ook van alle markten thuis zijn: laatst ook de auto van mn baas moeten duwen omdat hij vast was komen zitten in de sneeuw… mijn trolley ging slippen en kreeg een ongeluk…wel een beetje eng, maar ik heb t overleefd! en ik ben nog wezen sleeen!! jaaa…dat was echt super leuk! ik ging met mae naar een natuurgebied vlak bij haar huis…daar zijn hoge heuvels en ook veel sneeuw…er waren daar allemaal mensen aan t snowboarden en skieen…wel een apart gezicht! wij hebben t bij de slee gehouden…was ook leuk :) sinds 2 dagen is het weer helemaal omgeslagen…nu is het 10 graden en schijnt de zon! ik heb zomergevoelens en dus besloten dat mn zomerjas aan kan. ik stap op mn gympjes nog wel door achtergebleven sneeuwbulten…maar de zomer is hier hoor!!

afgelopen weekend ben ik met YFU ook op een trip geweest met het natuurprogramma. studenten die naar estland komen, kunnen daar voor kiezen en hebben dan elke maand een trip naar de échte Estse natuur. deze keer gingen we naar Manulaid, een mini eilandje vlak bij Pärnu, met ongeveer 30 inwoners. daar gingen we ‘back to basics’: veel buiten zijn, slapen op een hooizolder, eten koken op een vuurtje in de natuur, ‘afwassen’ met sneeuw en werken op de boerderij voor ons verblijf. koud was t wel…maar ook heel mooi en een bijzondere ervaring!

om nog een beetje meer beeld te krijgen van mn leventje hier, moet je even mn foto’s bekijken:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Estland/rest%20van%20maart/?start=all

jaa…dat was het weer voor nu! hoop dat alles goed gaat met jullie! een update is altijd welkom ;)

tot de volgende keer!
armastan, anne





  • 01 April 2008 - 20:40

    Manon:

    Heuj Anne!

    Moest ineens weer denken aan:
    Wat is mn broek toch zwaar, maar ik heb een pot aan mn been bungelen.
    Hahaha!

    Maar leuk hoor, weer een verhaal van jou. Ik heb een aantal foto's bekeken, maar ik zal er morgen eens goed voor gaan zitten..

    Hier gaat alles nog zn gangetje! Gesprek gehad bij SEIN, maar nog geen uitslag. Hier is het niet meer zo koud s nachts. Ik lig te zweten in mn bed, omdat ik steeds vergeet mn fleecedekens weg te halen :)
    Volgende week lekker een weekendje Maastricht met Rob!

    kus!

  • 01 April 2008 - 20:43

    Manon:

    Heuj Anne!

    Moest ineens weer denken aan:
    Wat is mn broek toch zwaar, maar ik heb een pot aan mn been bungelen.
    Hahaha!

    Maar leuk hoor, weer een verhaal van jou. Ik heb een aantal foto's bekeken, maar ik zal er morgen eens goed voor gaan zitten..

    Hier gaat alles nog zn gangetje! Gesprek gehad bij SEIN, maar nog geen uitslag. Hier is het niet meer zo koud s nachts. Ik lig te zweten in mn bed, omdat ik steeds vergeet mn fleecedekens weg te halen :)
    Volgende week lekker een weekendje Maastricht met Rob!

    kus!

  • 01 April 2008 - 20:44

    Manon:

    Sorry, drukte op vernieuwen en dan plaatst ie m nog een keer..

    Maar nu heb ik wel mooi het eerste, tweede en derde berichtje :)

  • 01 April 2008 - 21:25

    Hélène:

    Hoi Anne,
    Leuk om weer een verhaaltje van je te lezen vanuit Estland! Wat doe je zoal voor YFU? Ik kan me zo voorstellen dat de taal je toch wat beperkt in de mogelijkheden, dus ik ben wel heel benieuwd wat je allemaal wel kunt doen!
    YFU Frankrijk is ook heel leuk. Ik voel me als een vis in het water in het team en dat is echt super!
    Liefs en groetjes aan Mae, leuk dat ze naar NL komt, als ze 2 maanden blijft is er een grote kans dat we elkaar wel kunnen zien! 4 aug ben ik namelijk klaar met mn stage...

  • 01 April 2008 - 21:41

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Fijn, om weer een bericht te lezen. Wat een sneeuw, zeg!Maar een geslipte trolley is minder, natuurlijk...Het ziet er mooi uit allemaal!Leuk, om foto's te zien van de mensen en omgeving daar.
    Geniet ervan en pas goed op jezelf!
    Kus, mam

  • 01 April 2008 - 22:30

    Agnes:

    Hé Anne,
    Ik moet naar bed. Morgen Pieterpad lopen. Maar nog snel veel plezier wensen.Groeten, Agnes.

  • 02 April 2008 - 06:20

    Suus:

    Hee Anne, wat een goede berichten allemaal! Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en het geluk gevonden hebt met Mae :) Gaaf dat ze naar NL komt!! Verder red je je wel geloof ik, een land en taal leren kennen gaat je volgens mij steeds gemakkelijker af :)
    Had je mijn mail nog gehad, toen je nog in NL was? Hier gaat alles goed! Weinig nieuws nog, hou je wel op de hoogte ;)
    Veel liefs, en geniet ervan!
    Suus

  • 02 April 2008 - 06:39

    Linda:

    Hé lieve Anne,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. En goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet ervan, we gaan elkaar weer spreken want we hebben elkaar heel wat te vertellen.

    Liefs en kus (ook van TJ)

  • 02 April 2008 - 13:23

    Anita:

    heej anne!!

    leuk om weer een verhaal van je te lezen! en wat een sneeuw allemaal zeg! supergaaf!

    fijn dat het met mae ook nog zo goed gaat! super leuk!

    fijne tijd daar nog en tot snel!

    liefs anita

  • 03 April 2008 - 08:50

    Ellen:

    Heey Anne!

    Mooi dat het zo goed gaat met Mae en dat je je draai daar gevonden hebt! Ben wel blij als je er weer bent, wordt nu wel heel erg stil in huis, nu marleen er ook niet meer is :S Maar geniet er lekker van! en ik zie je weer verschijnen!

    Liefs ellen

  • 03 April 2008 - 16:28

    Laura V Br:

    heeej tsau anne!

    haha lachen zeg ik zie jou al die sneeuwstraat oversteken!
    en op de foto's heb ik mae ook al gespot als ik het goed heb :D leuk hoor!
    Wel eng van die trolley, mja spannende dingen horen erbij helaas :( :P ik mag dat zeggen he :D

    liefs Laura

  • 04 April 2008 - 13:44

    Charlotte:

    Hoi Anne,

    zit net je website te bekijken. Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Estland! Grappig dat je dan inderdaad al die ervaringen weer hebt, zoals je dat als uitwisselingsstudent ook hebt gehad. Succes met de taal! En de groetjes aan Mae!

    Groetjes, Charlotte

  • 05 April 2008 - 12:53

    Anna:

    hey Anne!
    tof om al je bezigheden weer te lezen!!
    en natuurlijk de foto's erbij..:)
    hier in nijmegen ben ik weer eens een poging tot studeren aan het doen, maar heb me tot nu toe alleen nog maar met andere dingen bezig gehouden..
    ah ja het is pas 15.00 :D
    ej fijn weekend! en veel plezier met Mae!
    liefs

  • 28 April 2008 - 18:44

    Wieke:

    Je bent geloof ik alweer bijna terug..
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.


    Liefs!

  • 06 Mei 2008 - 22:30

    Paula:

    Leuk om je belevenissen te lezen. !!
    Wat een geweldige ervaring heb je er weer bij. leuk hoor,
    hartelijke groejes!!!

  • 09 Augustus 2008 - 20:19

    Wieke:

    Hoi Anne,

    Geen idee hoe ik je het beste kan contacten, hoop maar dat je automatisch een e-mail krijgt bij een reactie :)

    Grappig om je vandaag even tegen te komen op schiphol..

    Zou het leuk vinden nog eens te mailen over wat je zoal doet enzo, waar je woont etc etc..

    wiekehengeveld@hotmail.com :)

    Liefs,
    Wieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 73697

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: