Opnieuw op uitwisseling... - Reisverslag uit Tartu, Estland van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Opnieuw op uitwisseling... - Reisverslag uit Tartu, Estland van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Opnieuw op uitwisseling...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Maart 2008 | Estland, Tartu

SVENSKAR SE LÄNGRE NER

Dag lieve mensen!
Wilde jullie even later weten dat ik inmiddels in Estland ben en super geniet :)
De 29e kon mijn nieuwe avontuur dan eindelijk beginnen! Na een uur vertraging vanwege sneeuwstormen in Tallinn vertrokken we. En eigenlijk vond ik dat niet erg, want sneeuwstormen klonk me wel goed in de oren! Eenmaal geland bleek dat er helemaal geen sneeuw meer was…Maar niet voor lang hoor…die zelfde avond begon het met sneeuwen en het is niet meer gestopt!! Helemaal leuk dus!

Wat natuurlijk ook heel erg leuk was, was om mae weer te zien :) Het eerste weekend ben ik bij haar geweest en hebben we leuke dingen gedaan. We zijn naar het oude centrum geweest, hebben een tentoonstelling-opening/verjaardagsfeest bezocht en een museum over de geschiedenis van Estland bekeken. (erg interessant trouwens! het viel me wel weer op hoe weinig wij in Nederland/ik eigenlijk weten over Estland en hoe het hier vroeger is geweest) En daarnaast hebben we gewoon eindelijk weer echt tijd samen gehad! Erg gezellig!

Die maandag was wel even spannend, want toen zou ik voor het eerst naar het YFU-kantoor gaan en ook mijn gastfamilie ontmoeten. Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen! Mijn collega’s op het kantoor zijn heel aardig en het is gewoon heel gezellig daar! Dus daar ga ik me de komende 2 maanden wel vermaken! We hebben doorgesproken welke taken ik hier kan gaan doen en het klinkt allemaal heel leuk!
’s Middags werd ik opgehaald door Kadi, mijn nieuwe gastzus. Samen zijn we naar huis gegaan en daar heb ik ook mijn gastmoeder ontmoet. Allebei zijn ze heel hartelijk en ik voelde me eigenlijk gelijk thuis! Kadi’s moeder vertrekt volgende week weer naar het buitenland, dus dan zullen wij samen thuis zijn. Maar dat komt wel goed!

Inmiddels een week verder…
Ik ben nu in Tartu (de 2e stad van Estland in het zuiden van het land) en zal weer verder gaan waar ik was gebleven…

Estland bevalt nog steeds erg goed! Het is een heel bijzonder land vol tegenstellingen. Aan de ene kant zijn er de bekende sovjetflats, oude trolleys en mensen die in de achterbak van hun auto spullen verkopen. Maar aan de andere kant is het ook een land in super ontwikkeling. Iedereen heeft de modernste mobieltjes en laptops, jongeren zien er allemaal super hip uit, alles (maar dan ook echt alles!) kun je op internet vinden en overal (zelfs in de langere afstands bussen) is draadloos internet.
Ik voel me weer een uitwisselingsstudent en verbaas me over dit alles. Interessant is het zeker! Ook het feit dat Estland pas weer vrij was sinds ’91, heeft veel gevolgen voor de mensen (gehad). Van grotere dingen, tot onbenullige dingen waar je in eerste instantie niet eens bij stilstaat. Zo had ik een gesprek met 1 van mijn collega’s over het brood in Estland. Zij vertelde dat vrienden van haar allemaal ‘zweren’ bij een ander soort brood. Ik zei dat het er ook aan ligt met welk brood je opgroeit en je dus gewend bent… toen zei ze dat dat in dit geval niet echt op ging…want vroeger was er maar 1 soort brood…

Ook op andere vlakken voel ik me weer opnieuw een uitwisselingsstudent. Ik heb het al voor elkaar gekregen om zowel de weg naar het kantoor, als naar mijn huis kwijt te raken… de taal klinkt me over het algemeen nog erg vreemd in de oren en in de winkel heb ik ‘ja’ op de verkeerde dingen gezegd (waardoor ik ineens met andere dingen in m’n handen stond dan ik eigenlijk nodig had..), ik ben contant moe… eten is weer een spannende gebeurtenis, omdat je telkens nieuwe dingen voorgeschoteld krijgt…sneeuw is weer spannend (en ik stond dus de hele week als een klein kind voor het raam te kijken..) en in de gastgezinnen moet ik ook weer even m’n weg (letterlijk en figuurlijk) vinden.

Op YFU gebied gaat het ook goed. De week op het kantoor in Tallinn is omgevlogen en ik heb me op allerlei manieren nuttig kunnen maken. Ook heb ik wat duidelijkere doelen voor de komende tijd, waardoor ik echt aan de slag kan.
Dit weekend ben ik op kamp geweest met de groep die verantwoordelijk is voor de buitenlandse studenten in Estland (dit is de groep waar ik in NL ook al 4 jaar bij hoor). We hebben veel vergaderd en serieuze dingen gedaan, maar daarnaast was het ook erg gezellig! 1 van de hoogtepunten was toch wel dat we met z’n allen in de sauna gingen en daarna in de sneeuw gingen liggen om weer af te koelen…jaja..ik pas me graag aan bij de tradities van een land :) De plek waar we samen kwamen, was ook heel mooi! Een houten huis midden in het bos met heel veel sneeuw, super bijzonder!
En nu ben ik dus in Tartu. Op dit kantoor heb ik maar 1 collega, Diina, die zich bezig houdt met de buitenlandse studenten. Daarnaast komen er ook constant vrijwilligers binnenlopen, altijd erg gezellig! Vandaag had ik een bijeenkomst georganiseerd met de uitwisselingsstudenten die in Tartu en omgeving wonen, was leuk!

Hier in Tartu woon ik bij Linda en haar huisgenoten. Linda was afgelopen jaar ook in NL en is de jongste gastmoeder die ik heb gehad tot nu toe ;) Maar gezellig is t wel!

Ik heb nu trouwens ook een Ests mobiel nummer: 00372-55610664. Met goedkoopbellen.nl of de belpiraat.nl kost het bijna niets om me te bellen…dus :) altijd leuk om wat van jullie te horen! smsen mag natuurlijk ook ;)

Zal wat foto’s toevoegen voor de mensen die ook willen zien hoe t hier is!
zie: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Estland/Eerste%20weken/?start=all

Jaa..dat was het voor nu! Ben benieuwd hoe het bij jullie is!

Liefs, anne



Hej hej!
Vill bara säga att allt är bra! Jag är i Estland nu och trivs jättebra! Det känns bra att vara tillsammans med mae igen :) Jag har börjad jobba på YFU-kantoret och det är kul där! Dom som jobbar där är jättesnälla så det blir nog bra! Och värdfamiljen jag bor hos (Kadi och hennes mama) är också jättesnäll! Annars så har det varit mycket snö här! Det känns bra också…har saknad det mycket dom sista åren. Känns lite som i Sverige :)
Har läggt in lite bilder också:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Estland/Eerste%20weken/?start=all

Jag har också ett nytt nummer: 00372-55610664
Jag hör snart av mig igen! Hoppas allt är bra med er!
kram kram

  • 12 Maart 2008 - 12:17

    Lonneke:

    Hallo Anne
    hier geen sneeuw maar storm en regen! Leuk om al je belevenisssen weer te lezen en ik wens je nog veel succes! Ik ben nu zelf super druk met afronden van het afstudeerproject en vorobereiden van synthese.
    X Lonneke

  • 12 Maart 2008 - 13:18

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Fijn, om weer een berichtje te lezen en wat foto's te zien! Een sauna in de sneeuw; bijzonder! Mooie foto's!
    Zo wordt het wat tastbaarder, hoe het er uitziet...
    Liefs en groetjes,
    papa en mam

  • 12 Maart 2008 - 13:31

    Anneleen:

    Heey Anne,

    Zo te horen en zien, heb je het erg naar je zin! En het ziet er mooi uit daar!
    Veel plezier nog! Maar dat gaat wel lukken volgens mij..

    Hier sneeuwt het trouwens niet hoor... Het waait hier erg hard!!! We hebben een Weeralarm!!!

    Kus Anneleen

  • 13 Maart 2008 - 09:07

    Manon:

    Hoi Anne!

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ik vind het heel knap dat je het voor elkaar hebt gekregen om de weg kwijt te raken. Had ik nou nooit van je verwacht :)

    Ik ben nog steeds aan het solliciteren, maar omdat ik op 1 ding hoop staat alles wel een beetje op een laag pitje.
    Gisteren waren trouwens Rob en ik op Hello Goodbye toen we terugkwamen uit Peru. Wel grappig om te zien.

    Groetjes!

  • 13 Maart 2008 - 10:29

    Colette:

    Hoi Anne,

    Een echte globetrotter ben jij!Heel leuk om te zien en te lezen hoe jij van het leven geniet! Prachtig hoe jij je rugzakje vult met allerlei rijke ervaringen! Ik wens je weer een hele goede tijd toe daar in Estland.

    Groetjes, Colette en natuurlijke ook van Maud, Krijn en René

  • 14 Maart 2008 - 09:24

    Anna:

    Hoi Anne! Leuk om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt! Kun je niet wat sneeuw deze kant op sturen? Het regent hier alleen maar... Geniet van alles wat je daar doet en misschien ga ik ook ooit nog wel eens richting Estland. Het klinkt heel bijzonder!

    KUS! Anna

  • 14 Maart 2008 - 21:38

    Agnes:

    Hoi Anne,
    Weer een ander land, weer nieuwe ervaringen. Fantastisch. Je vermaakt je zo te lezen wel. En wanneer ga je nou echt als een grote meid werken??? Ik ben benieuwd naar je volgende Estlandervaringen. Groeten, ook namens Antoon.

  • 15 Maart 2008 - 17:14

    Laura V Br.:

    heej anne! wat leuk om je berichtje te lezen! ja dat had ik ook wel gedaan als ik daar was hihi die sauna en dan in de sneeuw met zo'n hele grote sprong in de sneeuw ploffen hahaha

  • 15 Maart 2008 - 18:57

    Saskia:

    Hee Anne!!!

    Je vermaakt je wel waar je ook ter wereld bent, of niet?! Geniet ervan daar, veel succes met de taal, cultuur en de weg te leren kennen en wil je iedereen die ik daar ken de groetjes doen?!

    Liefs
    Sas

  • 15 Maart 2008 - 23:57

    Barbro:

    Hej Anne! Fina bilder från Estland. Och snö!! Inte här i Uppsala. Har inte åkt skidor på hela vintern än. Planerar att åka till Lappland om en månad, får se om det går att åka på snö där då. Ha det bra och Glad Påsk!

  • 26 Maart 2008 - 11:24

    Rosanna:

    Hey

    Ik heb je verhaal gelezen, echt grappig dat voor jou alles nog nieuw is enzo. Mij valt het eigenlijk niet meer zo op wat er anders is hier. Ik vind die foto van Roberto (robby) echt geweldig:D

    groetjes,

  • 27 Maart 2008 - 07:22

    Martijn:

    Tere,

    Vrijdag 4 april komen Nederlanders bijeen in Hell hunt om een uur of 20.00.
    adres: pikk 36, in het centurm van Tallinn. (gezellige bruine kroeg)

    Dus als je tijd en zin hebt....kom maar naar Hell hunt.
    Neem gerust iemand mee, je man, vriendin, vriend....

    groetjes,
    Martijn

    skype: mennekemenneke
    martijnhosman.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 73697

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: