Toen waren we toch echt de weg kwijt.... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Toen waren we toch echt de weg kwijt.... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Toen waren we toch echt de weg kwijt....

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 December 2007 | Peru, Cusco

SVENSKAR SE LANGRE NER!

Dag lieve mensen!
Ik leef nog hoor, al was het deze keer toch echt even spannend…we zijn namelijk verdwalld in de jungle..(ja echt!). we waren met de groep en onze gids een kleine wandeling gaan maken. Deze keer waren we gaan wandelen in een heel dicht bos waar ze normaal niet heen gingen met groepen. Dus we zeiden nog tegen elkaar dat we blij waren date r ook nog een plaatselijke gids (op blote voeten!) mee was. Maar toen de gidsen ons op gegeven moment zeiden dat we wat sneller moisten lopen, begrepen we weld at het menens was… het werd steeds donkerder en niemand had een zaklamp mee (ook de gids niet..). Na een poosje konden we helemaal niets meer zien en hebben we hand in hand in een lange slinger door het bos gelopen. Zo nu en dan moesten we met z’n allen tegelijk schreeuwen en daarna goed luisteren of onze bootsman reageerde. Na een paar spannende uurtjes zijn we uiteindelijk gelukkig weer bij de boot uit gekomen. Pas achteraf beseften we echt dat dit toch wel een beetje gevaarlijk was geweest…
Verder was de jungle weer erg leuk! Het was minder makkelijk dan in Suriname om beesten te zijn, maar uiteindelijk hebben we toch nog best wat kunnen zien. Aapjes, een slang (koral), roze zoetwaterdolfijnen, schildpadden (eentje was eieren aan t leggen!), veel soorten kickers en insecten, heel veel mieren (de gevaarlijke bulletant zat nog op mn schoen…), kaaimannen, papegaaien, toekans en allemaal andere leuke vogels. Ook nog piranha’s gevist. We hadden een gezellige groep waardoor het weer een mooie ervaring is geworden. Er ware nook nog 2 zweden mee, dus heb eindelijk m’n zweeds weer eens kunnen oefenen!
De reis van en naar de jungle was wel erg lang; 2 vliegtuigen, 3 uur met de bus en nog 4 uur met de boot. Maar dan waren we vervolgens ook helemaal aan de andere kant van ecuador, vlak bij de grens met colombia (45 min). Achteraf bleek dat dit gebied niet echt heel veilig was i.v.m. drugssmokkel enz. Er waren op het vliegveld ook wel extreme veel bewakers met grote geweren…nou ja, dat hebben we ook weer meegemaakt!
Daarna was het tijd om echt afscheid te nemen van m’n familie in Cuenca..Dat was niet leuk…Maar zo terugkijkens hebben we wel een hele mooie tijd samen gehad!

Vervolgens begon een nieuw avontuur, op naar Peru!En wel met de bus naar de grens. Daar aangekomen zouden we stempels moeten halen, dan een taxi nemen naar de daadwerkelijke grens, deze lopend oversteken om dan aan de andere kant weer een taxi te nemen die met ons nieuwe stempels zou halen. We hadden het allemaal leuk in gedachten, maar eenmaal daar liep t wat anders…we kwamen van het ene mannetje bij het andere uit (ze werken hier allemaal samen en zijn ook allemaal vrienden) wat uiteindelijk ervoor zorgde dat we flink afgezet zijn…ook hebben we nog geld gewisseld op straat bij een man die ‘ echt’ veilig was…achteraf bleek dat we vals geld gekregen hadden…Het ging allemaal zo snel dat je er ook weinig tegen kon doen…Onze 1e kennismaking met een netwerkje (zelfs de politieman zat in het complot.)…Nou ja, achteraf ben ik blij dat ze niets ergers hebben gedaan…je bent gewoon heel kwetsbaar op zo’n moment. Ook hier hoorden we achteraf dat dit eigenlijk geen veilige grensovergang is…er was ook erg veel bewaking en wegblokkades met tanks…

Na een nachtje Lima hadden we er weer helemaal zin in en inmiddels zijn we aangekomen in Cusco (zuid peru). Dit is een super leuke stad!! Hele gezellige sfeer, leuke straatjes en aardige mensen. Ook veel leuke winkeltjes met mooie spulletjes..en het kost allemaal niets! Erg moeilijk om je in te houden…heb gister ook hele mooie laarzen gevonden. Nu gaat die man ze voor mij precies op maat maken en in de kleur die ik wil. Kan ze zaterdag al ophalen, ben heel benieuwd!!
We zouden ons hier ook onze laatste 5 weken wel kunnen vermaken! Maar nee, er is nog zoveel meer te zien! We hebben onze plannen wel wat omgegooid en hebben besloten om nah et weekend de 4 daagse incatrail te gaan lopen. Jaja, we gaan de uitdaging aan! Normaal moet je dit maanden van tevoren boeken, maar na wat rondshoppen hebben we een leuke organisatie gevonden die nog plek had!Ik ben heel benieuwd hoe t gaat zijn! Volgende keer dus verhalen over kamperen op de berg en natuurlijk de Machu Picchu!
Ook gaan we definitief niet meer naar Bolivia en Chili. De komende 5 weken (wat gaat de tijd toch snel!) gaan we op ons gemak genieten van Peru! Het is trouwens ook erg gezellig om weer met manon (in het spaans betekent dit ‘grote hand’ , onze eigen indiaan!) en nico op stap te zijn!
Dit is trouwens mijn nieuwe peruaanse nr 0051 849726001 (met belpiraat.nl voor 9 cent per minuut te bereiken!)
Hier ga ik het echt bij laten, het is al weer veel te lang geworden… straks gaan we nog een citytour doen en morgen een dagje raften! Ja, t is hier leuk!!
Voor nieuwe foto’s van de jungle, zie http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/jungle%20trip/

Tot snel maar weer!
Liefs, anne

Hej kara svenskar!
Antligen sa ar jag har igen! Det tog lite tid eftersom jag hade glommt min svenska lite grann . Men den har helgen var jag i djunglen med tva svenskar och hade jag mojligheten att ova svenskan. Och det visade sig att det inte ar helt borta! Spanskan barar har tagit platsen I hjarnan nufortiden..det blir nog bra nar jag kommer till sverige igen!
Hur ar det med er? In fullt forberedelse infor julen? Och har ni sno? Hoppas all tar bra med er! Skulle vara att hora hur ni hard et darborta!
Med mi gar allt superbra! Tiden gar fort, men jag njutar mycket! Jag har varit i Ecuador I 9 veckor och nu har vi just kommit fram I peru (cusco, I sodra delen av landet). Cusco ar verkligen en super stad, jattefina gator och snalla manniskor! Min tid i Cuenca med ‘min familj’ har varit jatteharligt. Dom var sa snalla mot mig och jag kannde mig verkligen hemma dar! Det var kul att leva deras liv och se hur det ar. Pa en gang hade jag en jattestor familj!
Jobbet i barnhuset har ocksa varit kul och mycket larorikt. Situationerna av barnen var inte bra, manga hade varit med om valdigt mycket…men I der har huset hade dom overhuvedtaget kul, och manniskor som tog hant om dom. I borjan var det svart med spanskan, och dom barnen pratade jattesnabbt. Men efter ett tag sa blev det batter och kune jag verkligen tala med dom (och mina kolleger). Jag har ocksa samlat in mycket pengar for barnhuset. Jag har gjort I ordning en liten bibliotek. Jag hark opt manga bocker och ocksa gjort rummet lite finare (med mobler, farg pa vaggorna osv) det blev mycket lyckad och dom var glad (och jag med)
Den har helgen har vi varit I djungeln I norra delen av landet (nara Columbia). Det var valdigt kul dar! Vi har sett manga djur: apar, en orm, spindlar, delfiner, kaiman, jattestora myror och manga grodor. Och vi har got vilse i skogen…det var ett spannande upplevelse…vi var med en grupp av ungefar 10 pers och 2 guides. I borjan var det ljus och var det ganska roligt. Men nard et borjade bli morkt och var guides sa att vi skulle vandra lite snabbare var det inte langre kul. Vi gick hanh I hand for att inte tappa bort varandra. Da och da fick vi skricka for att forsoka hitta batsmannen. Ingen hade en ficklampa med sig och efter ett tag kuna man verkligen inte se nagot…jag var jattaglad att vi (efter nagra timmar) hittade tillbaka till baten! Jaja..det var spannande!

Annars sa har jag det jattebra har! Jag ser fram emot dom veckorna som kommer. Vi ska gora sa manga roliga saker! Bara resa och njuta, jaa livet ar bra! Efter den har helgen ska vi vandra incatrailen! Det blir sakert kul!

Jag har ocksa laggt I nya bilder: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/jungle%20trip/

Mitt nya nummer ar 0051849726001.
Hoppas att vi hors snart igen (och att jag inte glommar svenskan igen!)
Tanker pa er! Stor kram anne

• 14 December 2007 - 21:12

Hélène:

Oeee, je maakt wel spannende dingen mee hoor. Geweldig om je verhalen te lezen! Ik krijg dr kriebels van in mn buik :-p
    Liefs

• 14 December 2007 - 21:30

Anna:

Helemaal geweldig! Vooral die Inca Trail klinkt heel leuk. En ook wel spannend natuurlijk! Wel prettig dat jullie niet naar Bolivia en Chili gaan.. slapen wij ook weer rustig :) Groetjes!

• 14 December 2007 - 23:43

Agnes:

Hallo Anne,
    In Cusco moet je zeker Jolanda van de Berg (ik meen tenminste dat ze zo heet) opzoeken. Het is een Nederlandse vrouw die zich bemoeit om de arme kinderen daar. Ze heeft kinderrestaurants opgezet waar honderden kinderen elke dag maaltijden krijgen en ze heeft een hotel( misschien inmiddels twee) waarmee ze het geld verdient dat nodig is voor de kinderen. Ze heeft zelf ook steeds een aantal zwerfkinderen opgevangen. Ze doet echt fantastisch werk. Wij sponsoren haar werk.Trouwens, je moet wel heel terug komen, dus niet teveel spannende dingen meer doen.
    Groeten, Agnes.

• 15 December 2007 - 07:25

Anita:

Heej Anne!!

Oeioeioei, wat weer een leuk verhaal! maar wel spannend hoor! verdwalen in de jungle lijkt me niet echt een pretje.. Die Inca Trail klinkt erg leuk zeg!! geniet er lekker van! ben erg benieuwd hoe het geweest is! enjoy!!

liefs anita

• 15 December 2007 - 10:57

Jo!:

Yo, wat ontzettend spannend allemaal. Maar ook wel een beetje eng, maar goed anne is groot en sterk en slaat zich dr gewoon allemaal door heen alsof het niets is! Oh ik vind je met de dag stoerder en geloof dat de naam SS ook een beetje aan het verwateren is....

Hier een bevroren kussie!!

• 15 December 2007 - 17:59

Laura (hbov):

he Anne,

Echt super hoor wat je allemaal beleeft!!!
    Ben nog steeds jaloers op je... Behalve het verdwalen dan... Dat lijkt me geen pretje...
    Hoop dat je je ook weer goed gaat vermaken in Peru.
    In ieder geval veel plezier.

liefs Laura

• 16 December 2007 - 17:35

Sandra:

Hoi An!
    Sorry dat ik zo heel slecht ben aan schrijven... Maar je hebt het blijkbaar echt naar je zin daar! Echt leuk om te weten! Weet je wat? Lisa heeft besloten om een jaar in Colombia op de universiteit te studeren volgend jaar. Ik vind het een beetje eng, maar ook stoer. Ze zal dan in dat gastgezin wonen, dat ze al kent...
    Ik heb het echt vrezelijk druk hier. Ik schrijf nu mijn scriptie over de etnische konflikten en het "civil society" in Nigeria. Het is best interessant, maar ook wel lastig... Gelukkig schrijf ik samen met mijn vriendin, Isabelle. We zijn van plan om in het voorjaar daarheen te gaan om een veldstudie te maken. Maar we zien het wel.. Op vrijdag ga ik thuis naar Sthlm, en over een week is het al kerst! En ik heb nog steeds geen kerst kado's ;-) Het wordt stessen als gewoonlijk...
    Ik wens je al het beste de komende tijd! Heel veel liefs en een dikke knuffel,
    je zusje ;-)

obs. We hebben nog geen sneeuw hier.. ;-)

• 16 December 2007 - 22:01

Pap En Mam:

lieve Anne!
    Fijn, dat je toch heelhuids in Peru bent aangekomen! Wel spannend af en toe (ook voor ons...). Heerlijk, dat je zo geniet en zoveel leuke dingen beleeft! Wij genieten uit de verte mee; leuk, om steeds je foto's te zien!Maar pas goed op jezelf...
    Liefs en knuffel!
    Mam

• 18 December 2007 - 12:35

Anke:

Heey Anne!

Het klinkt echt allemaal heel spannend en leuk wat je daar mee maakt! (Ik vind het ook erg leuk om te lezen ;))

Groetjes, Anke (en m'n ouders & zusje:))

• 18 December 2007 - 16:45

Nora:

Hej!
    Vad kul att få höra hur du har det igen. Det låter som du gör jättemycket nytta. Och roligt verkar det vara också. Jag har precis kommit hem efter fyra dagar i Holland med kören. Vi hade det jättekul. Vi gick luciatåg på ambassaden och Ikea.
    Kram

Nora

• 19 December 2007 - 15:00

Anneleen:

Heeey Anne!!!

Waaahh Heb even een suri ervaring nu ik de foto's heb gezien!! Echt Hele leuke foto's!!!
    Gelukkig leef je nog!! En ben je niet in de jungle blijven hangen!
    Nou jah wel weer een leuk/ spannend verhaal om te vertellen! ;)

Veel plezier in Peru!!

Dikke kus Anneleen

• 22 December 2007 - 10:55

Karin:

hee anne... fijn dat alles goed is gegaan! en wat een belevenissen weer zeg!

voor nu ook al vast goede feestdagen gewenst, doen ze er daar nog iets aan of??

nou geniet!
    liefs ka