ja, nu heeft het tehuis ook een bibliotheek!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu ja, nu heeft het tehuis ook een bibliotheek!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

ja, nu heeft het tehuis ook een bibliotheek!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 December 2007 | Ecuador, Cuenca

Hoi lieve mensen!
Allereerst allemaal super bedankt voor het geld dat jullie gestuurd hebben! Op dit moment heb ik 650 dollar bij elkaar, waar ik al heel veel van heb kunnen doen! Helemaal super :)
Ik heb samen met mn collega´s en de kinderen de afgelopen week een ruimte omgetoverd tot bibliotheekje. We hebben alles geverfd, een tafel en stoelen gekocht, gordijnen en kussen laten maken, vloerbedekking gekocht (zodat de kids kunnen zitten op de grond) en natuurlijk heeel veel boeken gekocht! Ook nog een aantal ballen gekocht, zodat de kinderen weer kunnen voetballen enzo. Nu heb ik nog geld over waar ik sokken en onderbroeken van ga kopen. Mochten er nog mensen geld over willen maken, dan is dat van harte welkom! Ik ga het geld dat nog over is bij mn familie achterlaten, zodat zij daar ook nog onderbroeken en sokken van kunnen kopen.
Met jullie hulp heb ik de kinderen (en ook de begeleiders) heel blij kunnen maken! Bedankt!
Voor foto´s van het resultaat: zie mijn site
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/mijn%20werk/

Ik heb vandaag afscheid genomen op mn werk...was wel heel moeilijk...ze hadden er echt iets groots van gemaakt..ze hebben voor me gezongen en we hebben taart enzo gegeten. Heb een shirt gekregen met een hele lieve tekst. Ook kreeg ik van alle kinderen een brief, echt super lief! Nou ja, en toen begonnen ze te huilen...dus ik ook... jaja...wel jammer om weg te gaan...maar ja, ik ga nu weer andere leuke dingen doen!

Ook moet ik nu afscheid nemen van mn familie...echt niet leuk...vind het heel gezellig bij hen en voel me hier echt thuis. Heb er nu gewoon nog een familie bij! Ga ze wel missen :(

De laatste week hebben we nog veel leuke dingen gedaan! Heb afgelopen week sinterklaas gevierd. Maandag met manon, nicolien en rafa kadootjes gedaan, was echt super gezellig! En dinsdagavond hebben we nog onze schoenen gezet hier thuis. Adrian gelooft nu ook in sinterklaas :)

Het weekend zijn we met de familie naar een natuurgebied hier vlak bij geweest. Was echt super leuk en ook heel mooi! Zie de foto´s! Zondag nog cavia wezen eten...en ja, t was best lekker eigenlijk, als je er niet teveel bij nadenkt....ze eten wel echt alles op...tot de poten en hersenen aan toe...dat laatste heb ik toch maar vriendelijk afgeslagen..beetje teveel van het goede...
En gister ben ik nog zuurkool wezen eten bij een NL restaurantje, was super lekker! Samen met rafa, wilson en carolina en nicolien en man.
Voor foto´s van al dit leuks:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/laatste%20weken%20cuenca/

Tot slot nog wat weetjes over cuenca en het leven in ecuador:
• er passen altijd nog meer mensen in de achterbak van een jeep!
• Iemand straffen kun je goed doen door de oren beet te pakken en hard te draaien
• Wil je een kruispunt oversteken of rijden de auto´s voor je niet hard genoeg, gewoon even toeteren!
• Alle liedjes gaan hier over ´corazon´(hart). Dan is t woord ´liefde´ toch duidelijker!
• In het park van cuenca is snelwandelen een erg populaire sport
• Cloudforest nemen ze hier wel heel letterljk. ..en dan vooral de ´clouds´..er was geen forest meer te zien!
• Als je met de bus wil moet je gewoon je hand uisteken
• Wc-papier gaat hier niet in de wc, maar ernaast (in een prullebak)
• Op straat spugen lijkt een nationale bezigheid hier.
• In de lange afstandsbussen worden bij voorkeur oute chinese/japanse films gedraaid. Als de tv ontbreekt of de dvd vastloopt, kan de muziek altijd nog zo hard dat je elkaar niet meer verstaat.
• Ze zijn hier erg fan van een groen plantje/kruid en dat gaat dan ook door elke maaltijd! Wel jammer dat ik nou juist dat niet lust...
• Toch ben ik eigenlijk best een grote meid (hier) en eet altijd keurig mn bordje leeg!
• Alles hier heet knipperlichten! Kentekenplaten, kerstbomen enz. Zelfs jezus heet een knipperlicht in zn kerststal :)
• Kerststallen zijn belangrijke dingen. Daar moet dus wel een bewaker met geweer voor staan!

Dag lieve mensen, ik ga zo snel mn tas inpakken en dan morgen voor een lang weekend naar de jungle! Heb er veel zin in! En daarna door naar peru! Heb de volgende keer dus weer veel spannende dingen te vertellen!
Geniet van het leven daar en tot snel maar weer!
Liefs, anne

  • 07 December 2007 - 07:23

    Suus:

    Wat een mooie weetjes hahaha!! Geeft een mooi beeld van hoe het daar moet zijn en wat je allemaal opvalt ;)
    Jammer dat je je familie weer moet verlaten, en wat heb je al veel families over de hele wereld! Supergaaf zeg! Heel fijn dat je ze zo hebt kunnen helpen allemaal..
    Geniet van je nieuwe belevenissen en ik kijk uit naar je nieuwe verhalen.

    Nog 17 nachtjes, dan ben je alweer jarig!

    Liefs Suus

  • 07 December 2007 - 08:01

    Anna:

    Klinkt weer geweldig! Leuk dat je zoveel hebt kunnen doen met het geld, via jou weten we tenminste zeker dat het goed terecht komt. Is dat rare groene kruid soms koriander? Daar heb ik een nare smaak aan overgehouden. Heel veel plezier in de jungle en tot horens!

    Kus, Anna

  • 07 December 2007 - 09:04

    Agnes:

    Hoi Anne,
    Dat was dus Ecuador. En nu weer naar Peru! Wij zijn stinkend jaloers. Wij willen ook, maar dan anders.
    Hier is Sint weer terug naar Spanje en wij genieten binnen, bij de openhaard, van een echte najaarsstorm met gigantische stortbuien. Lastig als je er door moet, maar binnen heeft het iets knus.
    Wanneer kom je eigenlijk weer terug??
    Veel plezier nog en een fijne kersttijd.
    Groeten, ook namens Antoon.
    Agnes.

  • 07 December 2007 - 09:12

    Irene:

    Hi Anne,

    Je hebt weer veel gezien en mooie foto's gemaakt!! Echt goed van je dat je ervoor gezorgd hebt dat de kinderen nu een bibliotheek hebben! Het ziet er echt prachtig uit met allelei vrolijke kleurtjes! Ik begrijp dat iedereen het moeilijk vindt om afscheid van je te moeten nemen ;-)!

    Succes met je volgende avonturen!

    Liefs Irene

  • 07 December 2007 - 09:28

    Jo!:

    Klinkt allemaal weer erg leuk en gezellig daar. Des te moeilijker waarschijnlijk het afscheid. Veel dingetjes doen me ook wel erg aan suriname denken hoor.
    Vet stoer bezig dat je je bordje leeg eet, en de caviabotten afkluift. Ik krijg alleen iets minder zin in de dikke smakkert bij thuiskomst...

    Hier alvast een vega-digi-smakkert van mij (k)

  • 07 December 2007 - 09:33

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,
    Wat hebben jullie je best gedaan, zeg! Echt leuk, met die kleuren! Heerlijk, dat je zo wat achterlaat, waar ze lang wat aan hebben!
    Ja, moeilijk, om weer afscheid te nemen...Vooral omdat je daarna niet even makkelijk langs kan gaan door de afstand.
    Fijn, dat je zo'n goede tijd gehad hebt in Ecuador! We hopen, dat jullie rondreis in Peru (gaan jullie nog naar Chili?) heel mooi zal worden!
    Liefs en pas goed op jezelf!
    Mam

  • 07 December 2007 - 11:38

    Anna:

    hee Anne,
    je bent echt zo inspirerend bezig, cool man! en je foto's zijn helemaal leuk om zo te bekijken in de bieb waar ik weer eens een poging tot studeren doe! :)

    liefs uit het regenachtige, gure, herfst/winterachtige nijmegen

  • 07 December 2007 - 22:07

    Hélène:

    Weer helemaal super die verhalen van je! Ik lees ze met heel veel plezier :-D Van mijn kant ook nog een nieuwtje. Ik heb de knoop doorgehakt; ik ga na mn studie een wereldreis maken! Het idee is er, nu kan de voorbereiding en uitwerking beginnen!!
    Geniet nog van de tijd die je hebt in Zuid Amerika.
    Liefs uit een regenachtig, stormachtig, Nederland (wees blij dat je daar zit!)
    Helene

  • 09 December 2007 - 11:30

    Babs:

    anne, je bent toch wel een beetje een heldin :)
    mooi waar je daar allemaal mee bezig bent, echt wel.
    kuskus

  • 14 December 2007 - 16:53

    Anneleen:

    Hey Anne!

    Wat een leuke foto's! Stoer zeg dat de bieb ook echt gelukt is!! Echt goed man!!
    Het afscheid was denk ik echt moeilijk!
    Wel weer leuke foto's! Maar jah er is ook geen Anne zonder fototoestel!! ;)

    Heel veel plezier!!
    Dikke kus Anneleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 73771

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: