Op vakantie in ´eigen´ land! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Op vakantie in ´eigen´ land! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Op vakantie in ´eigen´ land!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 December 2007 | Ecuador, Cuenca

Dag lieve mensen!
Hier was ik weer! Alles goed met jullie? Inmiddels al aan t voorbereiden voor sinterklaas? Ik wel hoor :)
Nou, ik heb de afgelopen week weer veel leuke dingen meegemaakt! Van vrijdag tot maandag ben ik met Nicolien en Manon naar Puerto lopez geweest. Dat is een kuststadje op ongeveer 9 uur hiervandaan. Het was echt super leuk daar! De sfeer is daar heel anders dan hier. Dat zal ik wel komen door de temperatuur, het was daar echt warm! (want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is t hier helemaal niet zo warm..soms maar een graad of 11...andere dagen kan t wel 25 graden zijn en verbrand je..maar dat is niet standaard hier!) Nou ja, bij de kust wel en de mensen zijn daar heel relaxed..lopen op slippers en in korte broek rond en liggen veel in hun hangmat. Had daar heel sterk een suriname-gevoel!
We sliepen in een heel schattig hostel, in een klein houten huisje. Het mindere van het houten huisje was dat er ook een rat woonde...toch niet zo´n lekker idee dat t beest over je bed heen loopt... gelukkig sliepen we wel onder muggennetten maar toch... hij heeft ook nog een gat in mn rugzak geknaagd...want daar zaten nog snoepjes in...oeps!
Zaterdag zijn we naar Isla de la Plata geweest, een eiland 1,5 uur varen vanaf de kust. Op dat eiland leven ongeveer dezelfde beesten als op de galapagos eilanden. En aangezien we niet meer naar de galapagos gaan, was dit een mooi alternatief! We hebben veel bijzondere beesten kunnen zien: de blue footed boobies (vogels met blauwe voeten..), fregatvogels (die beesten die hun keelzak heel ver opblazen) en nog allemaal andere waar ik nu de naam van ben vergeten...zie mn foto´s zou ik zeggen!

http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/weekend%20puerto%20lopez/

daarna zijn we ook nog gaan snorkelen bij het rif vlak bij het eiland. Daar waren echt super veel mooie vissen!! Vond dat echt heel bijzonder! Er zwommen ook schildpadden rond, maar net als wij niet keken of in het water lagen, kwamen ze tevoorschijn... dus die heb ik even gemisd...
op de terug´weg´ nog wel even spannend...de bezine was ineens bijna op...de rest van de tijd dus heel langzaam gevaren en er een paar uur over gedaan...waren wel een beetje bevroren toen. Hadden dus veel zin in de jaccuzi of het turkse stoombad dat bij het hostel hoorden..maar bleek dat die allebei kapot waren :) en onze ´warme´ douche was eigenlijk ook gewoon koud...jaja.. afzien he ;)

de dag erna zijn we naar agua blanca gegaan. Dat is een stadje waar veel opgravingen zijn gedaan en je nog stukjes van een oude stad kon zien. Verder met een super enthousiaste gids een paar uur door t gebied gelopen, super leuk en interessant!
Daarna nog naar t mooiste strand van ecuador (zeggen ze) geweest. En ja, dat was wel heel mooi :) lekker gezwommen en in de zon gelegen. Alleen de mannen die ons die dag overal mee naar toe hadden genomen, kwamen op gegeven moment ook ´gezellig´ naast onze handdoekjes zitten...toen zijn we maar een stukje verderop gaan liggen...
´s avonds nog lekkere cocktails gedronken, om dit super weekend af te sluiten! We hadden echt een paar dagen het gevoel dat we op vakantie waren!

Verder heb ik t hier nog steeds super naar mn zin! De tijd vliegt echt voorbij...heb nog maar een paar dagen hier en dan ga ik al weer verder...o ja, eerst naar de jungle!
Op het werk heb ik het steeds beter naar mn zin. Ik ken nu alle collega´s en met t spaans gaat t ook steeds beter. Eigenlijk wel jammer om nu weg te gaan... we hebben ook weer een paar nieuwe kinderen. 1 meisje van 15 die zelf ook al een kind van 1 heeft...
Wil jullie ook bedanken voor het geld dat jullie gestuurd hebben! Super! En ik wil de andere mensen nogmaals vragen of zij mij ook willen helpen om het kinderhuis blijvend te ondersteunen. Met 5 euro ben ik ook al heel gelukkig hoor, daar kun je hier veel van kopen! (voor t rekeningnummer, zie mn vorige stukje)
De plannen voor het geld zijn inmiddels ook wat duidelijker geworden. Deze kinderen gaan bijna allemaal niet naar school in de periode dat ze bij ons zijn. Ze krijgen les van 1 van mijn collega´s. Maar het materiaal om goed les te geven ontbreekt... Nu heb ik in overleg met hen besloten om een soort bibliotheekje te maken. Ik ga boeken aanschaffen en ook ander educatiemateriaal (puzzels enz.) Er is wel een ruimte waar we dit kunnen maken. Die ga ik ook een beetje opknappen, zodat we het materiaal kwijt kunnen en het voor de kinderen leuk is om daar te zijn (de muren een likje verf, een kastje voor de spullen, een tafeltje en wat stoeltjes enz). Ook wordt er elke dag gevoetbald, maar meestal moeten we dat doen met een lekke voetbal...wil dus ook een paar goede ballen kopen. Verder wil ik nog wat sokken en onderbroeken gaan kopen als t lukt met t geld. De kinderen in het tehuis gebruiken 2e hands kleding die aan het tehuis gegeven is. Maar vaak zitten daar geen onderbroeken en sokken bij. Dus veel van de kinderen hebben nu geen onderbroek, of eentje die veel te groot is of met gaten... Ook sokken hebben ze vaak niet of ze hebben 1 paar die ze elke dag dragen..
Nogmaals: help me alsjeblieft om deze kinderen te helpen!

Ik heb op mijn site ook een aantal foto´s van mn werk gezet (in overleg mocht het toch wel!). Dan kunnen jullie een beetje een indruk krijgen. Zie de link hieronder:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/mijn%20werk/

Onze plannen voor het vervolg van de reis zijn inmiddels een beetje veranderd. Eigenlijk wilden we na Peru naar Bolivia gaan ( de tickets waren al gekocht..), maar op het moment is het in Bolivia erg gevaarlijk... Er zijn veel protesten en de regering ligt zo goed als plat... er is namelijk onenigheid tussen de grote steden. En het lijkt een soort burgeroorlog te worden...er wordt geschoten op de straten en er zijn al doden gevallen.. niet echt fijn om daarheen te gaan.. Bolivia gaat het waarschijnlijk dus niet meer worden, of de situatie moet echt opgelosd worden. We zitten er nu over te denken om misschien nog naar Chili te gaan en anders blijven we gewoon de hele tijd in Peru! Er zijn daar zat dingen die we nog willen bekijken, dus dat komt wel goed! Ik houd jullie op de hoogte!

Vanuit een kerstig Cuenca (we hebben de kerstboom al staan!) veel plezier met sinterklaas! Tot snel maar weer!
Liefs van mij

  • 01 December 2007 - 14:40

    Johan En Klara:


  • 01 December 2007 - 16:21

    Jo!:

    Hey m'n liefie,

    Je hebt weer veel meegemaakt hoor! Supertof en ik ben natuurlijk superjalours. Ik krijg ook echt de reiskriebels van die coole 'no spang' verhalen.
    Hey maar die rat he, denk je niet dat je hem misschien vergiftigd hebt? Tja, zou kunnen toch, aangezien je wel vaker zwaar over-datum-snoepjes in je tas bewaard... Ik ga zo ff je foto's bekijken. Ben benieuwd naar alle vreemde dieren die je gezien hebt (nog nieuwe rijmpjes kunnen maken dan?)
    Ik zal idd. nog even wat geld overmaken naar je rekening. De bieb is een erg cool idee! Ik vind het wel schrijnend om te horen dat de kinderen daar (bijna) geen sokken en ondergoed hebben. Ik zou het tof vinden als je genoeg binnen haalt om daar ook nog wat aan te kunnen veranderen!

    Kussie

    Ps.: Mijn uberenthousiaste brief nog niet ontvangen ;) ?

  • 01 December 2007 - 17:06

    Irene En Mark:

    Hey Anne,

    Super leuk om al je verhalen weer te lezen! Moest wel ff een inhaalslag doen... Ben namelijk nog een weekje met mijn ouders en mark naar Frankrijk geweest, we hebben het ook super gehad!

    Je maakt ook weer veel mee zeg, aarbevingen, gevaarlijke auto ritten.. gelukkig is niet alles gevaarlijk en doe je veel leuke dingen (het blijft natuurlijk vakantie)!
    Ga i.i.g maar niet naar Bolivia, je zult je tijd beter in Peru kunnen doorbrengen. Zo te horen zou je ook wel langer in Ecuador willen blijven! Het is altijd moeilijk om na een maand afscheid te moeten nemen van hartelijke mensen en familie die je hebt leren kennen. Maar je zult nog veel meer lieve mensen ontmoeten tijdens je reis!

    Succes nog en veel plezier volgende week in de jungle! We horen je verhalen binnekort weer!

    Liefs Irene

  • 01 December 2007 - 19:56

    Anna:

    Hoi Anne! Wat een leuke verhalen om te horen! Toch weer andere dingen dan Manon en Nicolien schrijven. Veel plezier de komende tijd!

    Kus, Anna

  • 02 December 2007 - 09:26

    Anneleen:

    Hey Anne,

    Wauw wat weer een verhaal!! Echt leuk!!
    Ik krijg (net als Jo) ook fanatieke reiskriebels!!
    Hé, je bent echt goed bezig voor de kinderen daar! Echt een Super idee van de bibliotheek! Zal ff je rekeningnummer opzoeken!
    Enne wel foto's maken van het resultaat hè;) (als het mag natuurlijk)
    Ben zeer benieuwd naar je dierenfoto's, dus ga ff een kijkje nemen!

    Veel plezier nog!
    En tot je volgende verhaal!!

    Knuffel Anneleen

  • 02 December 2007 - 09:31

    Elisabeth Brakels:

    he meid, wat een trietse situatie in het tehuis. ik kan mij daar een goede voorstelling van maken. Ik zal ook wat geld op je rekening storten en ik vetrouw er op dat jij er iets goeds mee gaat doen. geniet er nog maar even van het is zo voor bij.

  • 02 December 2007 - 13:05

    Ellen Nijhof:

    Jammer dat bolivia niet doorgaat, maar peru schijnt ook erg mooi te zijn!
    Jij ook fijne feestdagen!
    Groetjes ellen

  • 02 December 2007 - 18:36

    Lieke:

    hee annie! leuke verhalen weer! hmmm.. lekker vakantie aan de kust, met warm weer! hmm.. :-) ik droom even weg.. doe je goed hoor! ook hele mooie foto's btw! en wat gaat de tijd idd snel he? zeker als je je bedenkt dat je alweer bijna stopt met je vrijwilligerswerk! ik zie dat verschillende mensen voor mij je al toegezegd hebben geld over te maken voor je project, ik zal dat ook zeker even gaan doen! wat een leuk idee zeg, om een biebje op te zetten! echt goed bedacht! het geld zal zeker goed terechtkomen! hee lieve an, een hele fijne tijd nog toegewenst en veel sterkte met het afscheid nemen! :-) liefs! lieke

  • 03 December 2007 - 01:09

    Marijke:

    Hoi Anne!
    Leuk om je verhaal weer te lezen en je foto's te zien joh! Fijn dat je het zo naar je zin hebt (en dat je afziet van Bolivia; blijf maar veilig zitten waar je zit!) Namens Nikki erg bedankt voor je mooie verjaarskaart! Hartstikke leuk joh! Zeg, hoe kan ik hiervandaan geld naar je toesturen? Ik wil erg graag helpen! Kan het misschien via Western Union, of hebben ze een rekening bij een locale bank daar? Kontant geld zal wel niet aankomen ben ik bang.
    Veel liefs weer, geniet, en doe voorzichtig!
    Marijke

  • 04 December 2007 - 13:40

    Esther:

    Hallo Anne,

    Wat een wereldreiziger ben jij toch! Heb eindelijk je site eens opgezocht, fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Zal ook een bijdrage over maken voor je plannen daar.
    Zeg Anne, nog een hele fijne tijd toegewenst ook namens Willem, en de kinders.

    groetjes Esther


  • 05 December 2007 - 14:59

    Ineke En Jan:

    Anne, wat een schitterende natuurfoto's heb je gemaakt, prachtig! Ik krijg zo zin om ook te gaan. Ik zal je rekeningnummer opzoeken en als het me lukt ga ik zeker geld overmaken voor een paar onderbroeken of sokken. Wat leven wij hier in weelde!
    Hartelijke groeten van ons.

  • 05 December 2007 - 19:06

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,
    Beetje laat, maar alsnog: wat een verhaal weer! En de foto's zijn echt prachtig!Bijzondere dieren!
    Heerlijk, dat je niet naar Bolivia gaat; beetje te gevaarlijk... Ik ben trots op je! Goed, wat je allemaal doet in je werk! Hartelijke groeten en bedank je gastfamilie! Hopelijk komt het pakket alsnog aan om ze te bedanken...
    Tot bels weer!
    liefs,
    mam

  • 06 December 2007 - 11:42

    Dini En Herman:

    Hallo Anne, we genieten van je prachtige verhalen en foto's. Veel plezier gewenst in de jungle. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 73773

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: