Een kus van anita! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu Een kus van anita! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

Een kus van anita!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 November 2007 | Ecuador, Cuenca

SVENKAR SE LANGRE NER!

Hola mi amigos!
Ik leef nog hoor...al heb ik wel weer een paar keer voor mn leven gevreesd... jaja..ik maak spannende dingen mee hier :)
Vorige week hebben we een zware aardbeving gehad... het episch centrum lag niet ver van cuenca en de beving was 6.7 op de schaal van richter....was een aparte ervaring! Alles was enorm aan t schudden...
Ook ben ik afgelopen week naar quito geweest met mn familie. We gingen samen met vrienden met een klein busje. Quito is vanaf hier zo´n 10 uur rijden en dat waren 10 spannende uren.... inhalen doen mensen hier namelijk het liefst in de bochten op smalle bergweggetjes naast een steile afgrond... op de terugweg hadden we daar een gedeelte van de reis ook nog dikke mist bij om t nog wat spannender te maken... Op de heenweg hebben we ook nog een lekke band gekregen in de middle of nowhere...t was al donker en koud buiten...best een avontuur, maar was toch wel weer blij toen we verder konden!
Aan het begin van de reis werd er ook met zn allen gebeden :)
We waren trouwens ook nog niet weg of de sterke drank werd al tevoorschijn gehaald...alles schijnt hier wel een reden te zijn om flink te drinken... ze kunnen gelukkig ook mooi zingen, want daarna werd er gezellig gezongen!
Heb onderweg ook nog een stukje varkenshuid en –hart geproefd...dat zijn specialiteiten van hier, dus daar kon ik natuurlijk niet onderuit...niet echt mn favorieten...
Het eigenlijke doel van deze reis was een concert van Sabina en Serrat, 2 Spaanse zangers met zeker de status van marco borsato (alleen dan uit t buitenland..). Het concert was in een groot stadion waar zeker 15.000 mensen ingingen...nog nooit zoveel mensen met donker haar bij elkaar gezien! Ik gaf zo´n beetje licht daar :) Ondanks dat ik de liedjes nog niet allemaal kon verstaan, was t een super mooi concert!! Echt heel leuk om bij te zijn!
We sliepen daar in een heel mooi hotel, waarschijnlijk wel t meest luxe hotel van mn hele reis! We zijn ook nog naar vrienden van mn familie geweest. Die woonden in een oude boerderij een uur van quito. Dit was echt t meest mooie huis dat ik ooit heb gezien...heb mn droomhuis dus wel gevonden! (op mn site staan foto´s!)
Alles bij elkaar een erg gezellig weekend en ook heel leuk om dit samen met mn familie te doen! Voelt steeds vertrouwder met hun en ik voel me hier wel echt thuis...de tijd gaat wel erg snel...ik ben al weer bijna een maand bij hen...nog maar 2 weken over voordat we weer verder gaan...
Voor de komende weken hebben we trouwens ook al weer veel leuke plannen! Morgen ga ik met manon en nicolien naar puerto lopez. Dit is een stadje aan de kust op ongeveer 9 uur rijden hiervandaan. Veel zin in! Ook hebben we inmiddels een tripje naar de jungle geboekt, dus dat gaat over 2 weken gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte!
Vorig weekend trouwens ook nog naar ingapirca geweest, dat zijn de grootste incaruines in ecuador. Mooi om te zien! (zie de foto´s!). Op zondag naar een beurs geweest met mn familie. Deze beurs was om geld op te halen voor een goed doel. Mensen uit allerlei landen verkochten eten uit hun land. Mijn familie stond bij italie (de familie van isabel komt uit italie). Was een erg leuke sfeer daar!
Daarna heb ik griep gekregen...dus dat was wat minder....ben een paar dagen thuis geweest, maar ben inmiddels weer helemaal fit!
Verder gaat t hier eigenlijk ook gewoon erg goed met mij! Heb t erg naar mn zin!
Het leven in Cuenca samengevat in een paar woorden:
•ik ben inmiddels een geoefend kusser geworden :)
•ook heb ik de 2e salsales overleefd en zijn mn ´europese heupjes´ weer een beetje soepeler!
•mn naam is inmiddels veranders in anita
•praten kun je hier met iedereen, of je ze nou kent of niet..
•ook oude mannen mogen hier best ´i love you´ roepen naar jonge meisjes (zoals ik..)
•de was kun je hier ook in de rivier doen
•in restaurants hebben ze nooit wat je wilt bestellen..
•maar de sapjes (jugos) zijn hier superlekker!!
•ze eten hier cavia´s en van andere beesten wordt zoveel mogelijk gegeten...ook poten zijn best lekker(...)!
•iedereen in cuenca weet alles over anderen...roddels gaan hier erg snel en je wordt in de gaten gehouden
•status komt met je achternaam
•iedereen is je amigo of amiga
*met kerst vieren kun je niet vroeg genoeg beginnen!
•ik heb de liefste hond van heel cuenca!

Ook heb ik nog een vraag voor jullie. Ik wil het tehuis waar ik werk namelijk ook graag een blijvend steuntje geven. Dus nu heb ik bedacht om een rekeningnummer te openen en jullie te vragen om mij daarbij te helpen. Er is onder andere een wasmachine nodig, maar ook aan sokken en onderbroeken hebben ze op dit moment een tekort. Laat je biertje of ander lekker drankje deze week dus even staan en denk aan de kinderen hier die t heel wat minder getroffen hebben! Alle beetjes zijn van harte welkom! Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat t geld op de goede plek terechtkomt.
Dit is t rekeningnummer:
3912843 Hr G J Woertman SOEST

Alvast heel hartelijk bedankt!!

Verder heb ik ook weer heel veel foto´s online gezet! Die kun je hier vinden:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/
onder de kopjes ´cuenca week 1 tot 3´, ´ingapirca en cuenca´ en ´riobamba en trein´ staan nieuwe foto´s!

Ook bedankt voor jullie lieve reacties, echt super leuk om te lezen!!
Veel liefs van mij


Hola svenkar!
Min svenska ar helt borta, sa det ar svart att skriva...hmm...
Vill bara beratta att jag mar jattebra! Jag trivs har! Har bott hos en familj en manad nu och dom kanns som en riktig familj!
Har varit med om massor med roliga och spannade saker har. Mitt arbete ar heftigt men roligt.
Ojoj...jag har glommt min svenka...jag vill skriva massor...men jag vet bara spanska orden nu...hmm...
Har laggt in nya bilder i min hemsida! Se: ´cuenca week 1 tot 3´, ´ingapirca en cuenca´ och ´riobamba en trein´ (http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/)
Skulle va kul om ni hors av er!
Stor kram!

  • 22 November 2007 - 14:55

    Marijke:

    Dag lieverd!
    Goshe kind, wat maak je een hoop mee (al hou ik uiteraard m'n hart vast als ik al je avonturen lees!) Bij sommige dingen kan ik me wel wat voorstellen omdat ik hier zo dicht op de grens met Mexico woon. Uit het feit dat ze je Anita noemen, wat natuurlijk een liefdevolle verkleining van Anne is, maak ik op dat ze daar net zo dol op je zijn als wij! Hier is alles goed; we zijn vandaag en morgen vrij vanwege Thanksgiving en het is opeens lekker fris buiten. Heerlijk!
    Nou kind, geniet volop, maar wees voorzichtig he?!
    Heel veel liefs, ook van Nikki,
    Marijke

  • 22 November 2007 - 16:30

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Wel weer een heleboel meegemaakt! Fijn, dat je je zo goed staande houdt, ook bij moeilijke dingen! Geniet van alle prachtige ervaringen en pas goed op jezelf! Grappig, dat je nu Anita bent...

    Kus!
    Mam

  • 22 November 2007 - 16:35

    Johan En Klara:

    Hallo Anne
    Leuk om zo weer wat van je te horen
    Hoi
    Johan en Klara

  • 22 November 2007 - 17:35

    Jo:

    Hey liefie!
    Hmmm.. die aarbeving klinkt niet zo tof, zeg! Ik ben wel blij dat ik het nu achteraf van je hoor, want hiero in het koude NL (daar waar je als je niet zo'n luxieuze auto hebt, ook al eens de binnenkant van de ramen hebt moeten krabben...) heb ik er gelukkig niets van meegekregen. Ik vind het vet stoer van je dat je nog steeds enthousiast klinkt na alle heftige, aan westerse normen gerelateerde niet allerdaagse ervaringen!
    Volgens mij hebben de mensen daar zichzelf er ook behoorlijk mee trouwens als ze niet hetgene voor je hebben wat je wilde bestellen van de kaart... Je doet vast een behoorlijk beroep op hun geduld als je vervolgens nogmaals een poging gaat doen om een keuze te maken ;)
    We gaan binnenkort maar weer eens bellen! Ik mis je, ben blij dat we al weer de helft er op hebben zitten!

    Kussie, take care

  • 23 November 2007 - 09:46

    Linda:

    Hoi Anita,

    Tjonge jij, maakt nog eens wat mee! Leuk om te lezen, je houdt de spanning er wel in! Ondertussen doe ik naast een andere vaste baan ook invalwerk bij karakter, op jouw groep. Das weer eens wat anders dan overleven in een vreemd land;) Maar ook leuk :)

    Veel plezier daar nog, Kus van Linda

  • 24 November 2007 - 18:40

    Ellen Nijhof:

    Hey!
    Lekker veel meegemaakt weer! en bevalt je nieuwe naam?
    Geniet er nog van!
    Groetjes ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 73779

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: