1 maand in ecuador! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu 1 maand in ecuador! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

1 maand in ecuador!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 November 2007 | Ecuador, Cuenca

Dag lieve mensen!
Leven jullie nog daar? Ik hoorde op t nieuws vanochtend dat jullie een storm hebben daar… doe maar een beetje voorzichtig!
Hier weer een nieuw stukje van mij! Alles gaat goed hier! Heb t super naar mn zin in cuenca en bij de familie! Ik voel me inmiddels echt thuis bij de familie van rafa. Ze zijn allemaal heel aardig voor me! Met rafa klikt t ook goed! Dat was natuurlijk even afwachten, maar t is super gezellig! Ik probeer ook zoveel mogelijk spaans te praten en dat gaat eigenlijk best goed! De tijd vliegt ook echt voorbij…ik ben zondag al weer 2 weken bij hun… wel jammer dat t zo snel gaat, maar t is natuurlijk wel een goed teken!
Cuenca is ook een hele leuke stad! Ken inmiddels redelijk goed de weg en voel me er ook veilig. Het centrum hier is heel oud met allemaal leuke straatjes. En er lopen hier nog heel veel mensen in traditionele kleding rond. Vind dat echt leuk! Ik zal de volgende keer even wat foto´s daarvan erop zetten…die heb ik nu niet bij me….ik zet er trouwens wel wat andere op, van mn familie enzo!
Ik heb er inmiddels ook al een week vrijwilligerswerk opzitten. Ik werk bij een huis voor kinderen en jongeren die niet thuis kunnen zijn. De meesten zijn mishandeld of op straat gezet. Ook zijn er kinderen die hun ouders kwijt zijn, sommigen zijn echt wees. Het is eigenlijk een soort 1e opvangplek, vanaf dit huis wordt er verder gekeken naar andere plekken waar de kinderen heen kunnen, meestal gaan ze naar andere instellingen en soms kunnen ze terug naar hun ouders of andere familie. Elke dag komen er eigenlijk wel weer nieuwe kinderen binnen. Het is altijd een verassing wat je aantreft als je binnenkomt… gisterochtend waren er 2 broertjes en een zusje binnengebracht. Hun ouders waren dood, als ik t goed begrepen heb doordat hun vader hun moeder had gedood… in ieder geval waren ze nu wees en konden nergens heen….1 van de jongetjes was een babytje van 9 maanden…jaa..t is wel heftig soms… de dag ervoor was er onder andere een jongetje binnengebracht van 3 jaar. Hij was gevonden en niemand wist waar zijn ouders waren…hij heeft de hele dag gehuild…wel zielig…gelukkig zijn zijn ouders de dag erna weer gevonden en kon hij wel terug naar hun!
De meeste kinderen in t huis hebben al veel meegemaakt. Ze zijn vaak agressief, zowel naar elkaar als naar mij…
Met t spaans is t met hen nog wel een beetje moeilijk..maar t gaat elke dag beter…ik leer nu alle nuttige woorden, zoals ´niet slaan´, ´wil je me optillen´ en ´potlood en stift´. In t huis heb ik mn draai nu wel een beetje gevonden. Ik weet een beetje wat er elke dag gebeurd en ken inmiddels de meeste mensen die er werken ook. Voel me nu iets vrijer om dingen te doen en te vragen. Toch is elke dag nog weer een verassing. Zo kwam ik net bij t huis en toen waren de kinderen er niet… bleek dat ze naar een voorstelling waren gegaan en pas 3 uur later weer terug zouden komen…dus toen ben ik maar weer weggegaan…en ga straks weer terug…ja, moet wel een beetje flexibel zijn hier!
Woensdag zijn we naar een soort kermis geweest met de kinderen. Ze hadden vrijkaartjes gekregen als donatie (t huis heeft eigenlijk geen geld en draait op hulp en donaties van anderen). Dus wij met z´n 20-en in de achterbak van een pick-up truck…t kan allemaal hier! Was weer een hele ervaring! Heb al veel leuke foto´s van de kinderen, maar die mag ik niet publiceren op internet…jullie zullen dus helaas moeten wachten tot ik thuis ben om die te zien.
Verder heb ik hier ook al veel leuke dingen gedaan! Vorig weekend heb ik de familie van zowel isabels kant als trajanos kant ontmoet. Het is hier normaal om t weekend samen met je familie door te brengen. Dus zaterdag met de ene familie geweest en zondag met de andere. Ze zijn allemaal heel hartelijk ! Ook al veel vrienden van mn familie ontmoet. Erg gezellig allemaal ! vorige week waren er heel veel vrienden van isabel en trajano bij ons thuis. Ze hebben de hele avond muziek gemaakt en gezongen, super leuk !! Ook de vrienden van rafa ontmoet, die zijn ook heel aardig. We zijn een aantal keer samen wat wezen doen in de stad. Ook nog naar een discotheek buiten de stad geweest met hen…weer een heel avontuur…die was namelijk midden in t bos..vandaar gingen we met een schoolbusje de berg op…wel grappig!
Afgelopen weekend waren ook de feesten in de stad. Veel drukte dus, en veel leuke marktjes enzo! Was leuk om bij te zijn!
Moet nog wel wennen aan de grote verschillen tussen arm en rijk hier. Er zijn hier veel straatkinderen en bedelaars.. Ik hoor nu wel bij de rijkere laag van de bevolking… bij ons thuis is elke dag een hulp in huis, rosita (een super lieve vrouw !) zij kookt ook voor ons. Elke dag is ook mn bed opgemaakt… we hebben een groot hek om t huis.. 2 auto´s voor de deur. Maar ja, zo is t hier in Ecuador.
Manon en nicolien zijn inmiddels trouwens ook in cuenca. Zij wonen in t ziekenhuis! Jaja…wilsons vader is namelijk de baas van een kliniek hier en zij hebben aangeboden dan manon en nicolien daar kunnen zijn. Dus ze wonen nu tussen de patienten..haha..in ziekenhuisbedden…wel een grappige ervaring! Ze zijn ook begonnen met werken, bij een school voor verstandelijk beperkte kinderen. Ook erg leuk!
Nou mensen, ik denk dat ik t hier voorlopig bij laat. Ik moet zo naar mn werk…
Heb ook weer wat foto´s op mn site gezet, de rest van mn foto´s komt later! Ze staan hier:
http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/1e%20week%20cuenca/

Enne…ga vooral zo door met berichtjes schrijven! Echt super leuk om te lezen!!
Besos!

  • 09 November 2007 - 19:08

    Agnes:

    Ik heb een stuk minder te vertellen dan jij. We hebben de storm prima overleefd. Viel allemaal heel erg mee. Het is nu echt herfst en door de storm is zowat alle blad van de bomen. Kunnen we even van temperatuur ruilen? Ik wil ook wat warmte.
    Maar..... volgende week arriveert Sint weer in het land, dus wij hebben ook wel wat om naar uit te kijken. We gaan het met de studenten van Corrie Immerzeel samen vieren. Die heeft inmiddels ook weer twee studenten in huis. Justas en nog een Duits meisje en het gaat daar super.
    Groeten, Agnes.

  • 09 November 2007 - 19:59

    Eveline:

    Hoi An!

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat en hoe 't bevalt bij je vrijwilligerswerk! Dacht nou eindelijk eens een berichtje te sturen.. We zijn nu een weekendje in Groningen gebleven samen, wel lekker eindelijk eens hier een rustig weekend zijn na alle drukte! M'n feest met vriendinnen was heel gezellig, heb een blender gekregen, dus kan gezonde sapjes gaan maken:) Er was alleen nog heel veel kwarktaart over, dus nu eet ik nog elke dag kwarktaart (vind ik persoonlijk niet zo erg..;). Verder gisteren nog naar cabaret geweest en wat bij de V&D gegeten. Oh en vandaag was ik echt super blij. Had ik verteld dat ik laatst door 1 stageplek was afgewezen? Van de andere 2 had ik nog steeds niets gehoord, dus hoopte echt heel hard dat ik daar wel op gesprek mocht komen en toen kreeg ik vandaag een brief van de studentenpsychologenpraktijk van de RUG dat ik de 21ste op gesprek mag komen!!:) Wel spannend, omdat ik nog nooit zo'n gesprek heb gehad. Hoop echt heel erg dat ik daar mag stage lopen! Ook lekker dichtbij trouwens, want het zit vlak bij het centrum, ook in de buurt van de faculteit. Remo is trouwens nu ook hard aan 't solliciteren, omdat hij eind nov. klaar is met z'n stage. Nou, zo ben je weer een beetje op de hoogte. Trouwens doordat het nu zo hard waait, was het kanaal hiervoor vandaag net een zee, zulke golven, grappig! Nou, tot horens en fijn weekend! Geniet er maar van!

    liefs,
    je zus (en groeten van remo)

  • 09 November 2007 - 20:28

    Manon:

    Ha chica!

    Ik zit nu ook maar even te internetten. Alleen mn skypetelefoon doet het niet!
    Leuk verhaal weer :)

    Zie je vanavond!
    Beso, otro chica

  • 09 November 2007 - 21:46

    Elisabeth:

    Hi Anne! Wat leuk allemaal om te lezen! Je maakt veel mee zeg, en je leert goed je talen zo te zien. Heel veel plezier daar en geniet maar extra van het mooie weer daar. Hier is duidelijk de herfst begonnen..

    liefs, Elis

  • 09 November 2007 - 22:24

    Barbro:

    Hej Anne! Nu har jag läst igenom din reseberättelse, fast jag nästan inte förstår något, men dina trevliga bilder "förstår" jag. Speciellt den lilla kolibrin tycker jag är fantastisk. Varma hälsningar från ett snöigt Uppsala.

  • 10 November 2007 - 09:14

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Leuk, om nou wat te zien van je gastfamilie en Cuenca! Fijn, dat je zo geniet van alles daar. Hoewel je werk wel pittig is, natuurlijk. Lastig, inderdaad, de verschillen tussen arm en rijk....
    We bellen binnenkort weer!

    Liefs,en xxx
    pap en mam

  • 10 November 2007 - 10:43

    Laura (hbov):

    he anne,

    De storm hier viel reuze mee.
    Leuk om te lezen hoe het daar bij jou is en gaat. Weer een heel andere wereld. Leuk hoor! Word je eigenlijk direct geaccepteerd als Bakra? Of word je op straat/ op je werk vaak raar aangekeken?
    Ik ben ook begonnen met mijn nieuwe baan op de Intensive Care, erg leuk maar wel moeilijk!

    groetjes Laura

    Ps succes met het spaans leren.
    Ga nu even je foto's bekijken

  • 10 November 2007 - 12:42

    Hilde:

    Hallo Anne
    Mooie foto's weer! Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. Lijkt me wel heftig werk wat je doet, maar ook wel weer fijn om wat voor die kinderen te kunnen doen.
    Hier alles goed. Weinig gemerkt van de storm, het is wel erg koud geworden. Maar ik mag niet klagen, nog ongeveer 3 mnd dan kan ik ook van de zon gaan genieten!
    Groetjes Hilde

  • 11 November 2007 - 10:33

    Johanneke:

    Ha Anne,

    Alweer een maand in Ecuador, woow time flies! Leuk om weer wat van je te ‘horen’ en te zien! Fijn dat je je thuis voelt daar en dat je de taal steeds beter onder de knie krijgt! Het vrijwilligerswerk wat je doet lijkt me echt heffie joh… , maar ook erg bijzonder. Je draagt daar echt een steentje bij als ik het zo lees: Gaaf!
    Hoe staat het trouwens met je Salsa-lessen? Of heb je het bij één lesje gelaten? :) Ik ben benieuwd!!
    Meid, suc6 daar en geniet!

    Liefs uit herfstachtige Nederland,
    Johanneke

  • 11 November 2007 - 11:14

    Ellen Nijhof:

    Hey!
    De storm hier viel reuze mee hoor...stond alleen stil op de fiets terwijl ik toch echt hard aan het trappen was :S, maar dat was het ook!
    Maar super dat je je al zo op je plekje voelt bij je gastgezin!
    Veel plezier nog!

    Liefs ellen

  • 11 November 2007 - 13:48

    Karin:

    hee anne..
    leuk verhaal weer geschreven, fijn om te horen dat het zo goed gaat! Bijzonder werkplek heb je zeg... lief dat je hen daar helpt! succes met alles!!

    liefs ka

  • 11 November 2007 - 21:16

    Anneleen:

    Heeeeey Anne!!!

    Ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt!!
    Wel heftig vrijwilligerswerk hoor!!
    Veel plezier nog! En geniet!!

    Doe voorzichtig en kijk uit naar je volgende verhaal!!

    Liefs Anneleen

  • 12 November 2007 - 07:40

    Suus:

    Heeey Anne!

    Alweer een maand weg! Wat gaat dat snel zeg! Leuk weer zo'n lang verhaal! Wat een andere wereld, het lijkt wel een film... Wat is je adres daar trouwens?? Of heb ik dat misschien gemist?
    Je werk lijkt me ook erg heftig! Maar het past wel bij je als ik het zo hoor, en het geeft ook vast een heel goed gevoel om er voor die kinderen te zijn.

    Hier is ook alles goed! Weinig heel spannend nieuws maar afgelopen week zijn mijn oom en tante wel getrouwd (van Roan en Anika, jaja!) dus dat is wel een vermelding waard dat het er toch van gekomen is haha!

    Nou, veel plezier en succes weer, en hou ons op de hoogte!

    Liefs Suus

  • 12 November 2007 - 12:34

    Tea:

    Heey Anne!
    Leuk om zo je verhalen te horen en dat je elke dag wel weer iets beleefd. Boeiend werk lijkt me, 'geniet' er ook maar een beetje van... ondanks alle moeilijk verhalen...
    Geniet ook van het land en de mooie ervaringen, nog veel plezier!
    Kus Tea

  • 12 November 2007 - 23:14

    Jo:

    Ha liefie! Mijn laptop is weer gefixt dus ik kan weer volop genieten van je verhalen! Jammer dat ik het niet eerder kon lezen en fotootjes kon kijken, maar de verhalen had ik al een beetje via de phone meegekregen natuurlijk.
    Jo zou Jo niet zijn als ze natuurlijk geen op- of aanmerkingen zou hebben op het verhaal; Begrijp ik nu goed dat je in het spaans geleerd hebt te zeggen "Wil je me optillen?" Ik weet dat je niet zo heel moeilijk te tillen bent... maaruh heb toch wat medelij met de kids.. haha. Nou spreek je snel weer! Leuk om weer wat foto's te zien, grappig dat bepaalde dingen zo standaard zuid-amerikaans zijn.. ben er nooit geweest, maar krijg toch wel een bepaald beeld van het land en de cultuur.
    Hang on lief, nog maar 66 daagies :)

  • 13 November 2007 - 15:44

    Charlotte:

    Vad mysiga bilder du hade lagt upp! Hoppas du trivs bra för jag förstår inte riktigt vad det står. Kram på dig!!

  • 14 November 2007 - 14:21

    Lieke:

    hee lieve an! wat goed te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je het zo getroffen hebt met 'je familie'! bijzonder hoor! ook altijd erg leuk om je foto's te bekijken! het werk lijkt me ook echt wel pittig hoor, al past het ook wel weer bij je! :-) hier in het soestse gaat alles goed! vandaag lekker een vrij dagje.. hmmm! :-) verder bezig met alle beslommeringen.. weinig bijzonders eigenlijk. ohja.. we hebben een nieuwe auto gekocht; een echte burgerbak. hahahaha echth best erg, maar was echt nodig. met dat peugeotje kon ik echt niet meer veilig de winter door.. hee annie, nog een hele fijne tijd gewenst daar en sterkte voor de moeilijke momenten! heel veel liefs en dikke kus! lieke

  • 15 November 2007 - 09:55

    Elisabeth Brakels:

    he hallo meid.

    ik lees dat je het duidelijk naar je zin hebt. en wat balen voor je dat je die foto's niet mag plaatsen. het zullen er vast weer heel veel zijn. haha. Anne en kinderen. Worden de kinderen niet gek van die foto's haha. het lijkt mij super om je verhalen te horen en alle foto's te zien.
    geniet er nog lekker van. het is zo voorbij.

    liefs Elisabeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 73780

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: