zoenend door t leven in cuenca! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu zoenend door t leven in cuenca! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

zoenend door t leven in cuenca!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Oktober 2007 | Ecuador, Cuenca

SVENSKAR: SE LANGRE NER!

Hola mis amigos!
Jaaa...daar was ik weer! inmiddels woon is sinds 2 dagen in cuenca en dat bevalt echt super goed! Ik voel me wel weer echt een uitwisselingsstudent..alles is nieuw en vreemd...veel nieuwe indrukken, dus ben super moe...
Maar mijn gastfamilie voor de komende 6 weken is heel aardig! Ik woon bij rafaela, een van de uitwisselingsstudenten van YFU van afgelopen jaar in NL. Het is heel leuk om haar weer te zien en ook haar leven hier te leren kennen. Verder zijn hier mn gastmoeder isabel, mn gastvader trajano en mn gastbroertje adrian van 5 jaar (en natuurlijk de hond baltazar). Ze zijn allemaal heel hartelijk en ik voel me al wel thuis hier! Ik probeer met hun zoveel mogelijk spaans te spreken en dat gaat best goed! Of nou ja, ik maak wel heel veel fouten, maar ze begrijpen me wel! Alleen adrian blijft maar praten en dat gaat nog wel erg snel...wel een super lief jongetje..hij kroop gister al gelijk bij me op de stoel om samen een film te kijken!
Gister ben ik met isabel naar de stad gegaan. Daar heeft ze me van alles laten zien. Cuenca is echt een super mooie stad! Veel kleiner dan quito en ook veel vriendelijker. Ik heb ook een poos alleen rondgelopen en dan voel ik me helemaal veilig. Toen begonnen wel allemaal mensen tegen me te praten...ze willen allemaal een praatje maken! Wel goed voor mn spaans! Ook ben ik meegeweest naar de taalschool waar isabel werkt en heb haar collega´s ontmoet. Ze heeft ook maar gelijk geregeld dat ik vandaag een salsales heb...jaja..anne gaat salsa dansen...ben benieuwd...
´s middags ben ik samen met rafaela naar wilson gegaan. Dat is een andere uitwisselingsstudent van vorig jaar. We hebben ook nog een tijd bij rafaela´s voetbal staan kijken. Echt iedereen die langskwam moest gezoend worden...even wennen, maar ik doe inmiddels gezellig mee! Het rare is dat je de mensen die je tegenkom zoent, dan maak je een praatje en als je daarna weer verderloopt, wordt er weer gezoend...
Daarna met wilson en allemaal vrienden van hem naar zijn huis gegaan. Daar hebben ze muziek gemaakt en gezongen...leuk om daarbij te zijn!

Het weekend was ook super leuk! We zijn uiteindelijk op zaterdagochtend naar riobamba gegaan. Van daar hebben we op zondag de trein naar el nariz del diablo (de neus van de duivel) genomen. Naast dat dit echt een hele mooie treinrit is, was t bijzondere eigenlijk dat je die rit op t dak van de trein kon maken. Maar omdat een paar maanden geleden 2 toeristen van t dak zijn gevallen en zijn overleden, is dit inmiddels verboden...wel erg jammer...maar ook in de trein (en op de platformpjes tussen de coupes) was t erg mooi! Super mooie natuur en veel lieve kindjes die onderweg stonden te zwaaien! Ook de eerste echte lama´s en alpaca´s in de natuur gezien!! Wel weer een lange reis...we vertrokken om half 7 ´s ochtends en waren om 2 uur in alausi. Daar heb ik afscheid genomen van manon en nicolien en heb zelf de bus gepakt naar cuenca. Dit was nog weer een rit van 4 uur, maar wel een hele bijzondere! Omdat iemand me een fout kaartje had aangesmeert, besloten ze dat ik wel naast de chauffeur voorin mocht zitten. Daar had ik echt een super mooi uitzicht! Wel een beetje eng soms...want de mensen rijden hier als gekken... verder zat naast me een gids van een groep die ook in de bus zat, dus hij heeft me de hele reis van alles verteld. Was echt super leuk en interessant!
Wat ook heel toevallig was, was dat er in diezelfde trein en bus een meisje zat dat ook op de sph in zwolle zat! De hele reis heb ik me afgevraagd waar ik haar van kende....en uiteindelijk wist ik t...ik had groepsdynamica voor gevorderden met haar gevolgd! Jaja...dus heb haar daarna aangesproken en t bleek inderdaad te kloppen! Wel heel apart zo ver van huis!

Verder is t met t vrijwilligerswerk van nicolien en manon helemaal anders gelopen dan verwacht...een paar dagen voordat ze daarheen zouden gaan, belden de mensen uit t dorpje dat ze dubbel zoveel geld voor hun verblijf wilden hebben...dus toen hebben nico en manon na lang overleg besloten om er niet meer heen te gaan. Wel even een hele omschakeling! Nu zijn ze deze week aan t rondreizen en komen daarna ook naar cuenca. Isabel heeft voor hen inmiddels ook vrijwilligerswerk geregeld, dus nu gaan ze de komende weken ook hier aan de slag.

Over mijn vrijwilligerswerk weet ik trouwens nog niet zoveel...de man die erover gaat was er gister niet...dus vanmiddag kunnen we weer bellen en dan hoor ik waarschijnlijk meer over mn werktijden enzo. Ben wel heel benieuwd!!

Vrijdag en zaterdag zijn hier grote feesten. Vrijdag is allerzielen, wat in ecuador heel groot en traditioneel gevierd wordt. Ik heb er inmiddels al veel over gehoord, dus ben heel benieuwd! En op zaterdag is de feestdag van cuenca en ook dat schijnt erg leuk te zijn! Jaja..ben wel precies op t goede moment gekomen!

De laatste week in quito is ook erg leuk geweest! Het was super gezellig met onze huisgenoten, dus we hebben veel samen gedaan. Samen gekookt en uit eten gegaan, films gekeken en gewoon heel veel gekletst. Wel jammer om hun achter te laten, maar vond t niet erg om weg te gaan uit quito.
De spaans lessen gingen wel goed, maar t was wel heel vermoeiend...4 uur lang nieuwe stof...
Verder ben ik ook nog ziek geweest..echt enorm diarree gehad...hmm...nou ja, dat schijnt erbij te horen...iedereen krijgt t een keer...dus hoop dat ik voorlopig dan even ontzien word!

Ben inmiddels 3 weken in ecuador, maar t voelt alsof ik hier al een paar maanden ben! Er is al zoveel gebeurd en heb al heel veel meegemaakt. Tot nu toe een erg mooie ervaring!

Hoe is t verder met jullie dan? Is de herfst nu echt begonnen? Vind t echt super leuk om jullie berichtjes te lezen, dus ik zou zeggen: ga zo door!!
Tot snel maar weer!
Een ecuadoriaanse kus ;)

ik probeer ook weer even wat foto´s op internet te zetten. als t lukt staan ze straks op: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/3e%20week%20quito%20en%20wat%20oude%20fotos/


Hej mina kara vanner i sverige!
Forlat att jag inte har skrivit sa mycket pa svenska... det blir oftast inte av...och min svenskan borjar blir samre igen...hmmm...
Hur ar det hos er? Har den forsta snon fallit redan? Vore kul att hora nat ifran er!
Med mig ar allt bra! Jag ar i ecuador sedan 3 veckor nu...och det har hant sa mycket! Det kanns som om det vore 3 manader...
Ecuador ar fantastiskt och dom manniskorna ar jattesnall! Mina spanska lektioner ar slut nu...och jag har bytat quito mot cuenca, en mindre stad i sodra delen av landet. Har bor jag hos rafalea, en utbytesstudent som var i holland forra aret. Det ar jattekul att vara har och hennes familj ar jattesnall mot mig! Jag trivs verkligen hos dom! Om allt gar bra sa ska jag inom snart borja med min voluntararbete....spannande!!
Jag hor av mig snart igen!
Kram kram

jag forsoker ladda upp nagra bilder igen...om det kommer att funka, sa finns dom pa: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Reis%20Zuid-Amerika%2007-08/3e%20week%20quito%20en%20wat%20oude%20fotos/

  • 30 Oktober 2007 - 16:54

    Ellen Nijhof:

    Hey (ex)huisgenootje!
    Super dat je je zo goed vermaakt! Ben echt jaloers op je..jij lekker ver weg en lekker warm..en ik hier maar in het koude kikkerlandje bezig met mijn toetsen :(
    MAar fijn dat je zo'n leuk gastgezin hebt! heel veel plezier nog!!

    Liefs ellen

  • 30 Oktober 2007 - 17:23

    Pap En Mam:

    Lieve Anne,

    Toevallig zat ik ook net achter de computer, toen je bericht verscheen... Heerlijk, dat je het zo treft met alles en iedereen daar! En fijn, dat je nu in een wat veiliger plaats woont even. Leuk, dat je zo hartelijk door iedereen wordt ontvangen! geniet er van!!
    Hopelijk is het vrijwilligerswerk ook passend bij jouw kwaliteiten (en spaans-kennis); goed, dat je zo in het spaans praat met iedereen! Wel vermoeiend!
    Nou meisje, we genieten mee met je belevenissen!Tot horen maar weer en groeten aan je gastfamilie!
    Kus, mam

  • 30 Oktober 2007 - 17:25

    Hélène:

    Hola Anne,
    Ahora puedo escribirte en espanol!!!
    Que historias maravillosas, me dan muchas ganas de irme al otro continente!
    Pero me voy también, no a America Latina, pero a Paris! Para 6 meses, para hacer mis práctices de fines de estudio. Y sabes donde??? A YFU Francia!
    Sigue disfrutando de tu tiempo en Cuenca!
    Hasta luego y muchos besos más!
    Helene

  • 30 Oktober 2007 - 17:38

    Jo!:

    Hey lievie,

    Leuk weer een berichtje van je te lezen. Je klinkt lekker opgewekt en enthousiast, fijn! Als ik heeeeel eerlijk ben merkte ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zo jammer vind dat de rit op het dat van de trein niet gelukt is... Kan aan mij liggen hoor :S
    Hey maak je wel ff een filmpje voor me als je de salsa gaat dansen... hehe shake it baby!

    Toedels my dear. En het lijkt inderdaad al maanden dat je weg bent... grrrrrrrrrr

    Kusje

  • 30 Oktober 2007 - 18:15

    Marion:

    Hey ! Good voor mijn nederlands om jij te lerzen! Vee plezier daar en ik hoop zien jij wanneer jij zal terugkomen, besos !

  • 30 Oktober 2007 - 18:50

    Agnes:

    Hola Anne,
    Ja.... zomaar even een spaans woord van mijn kant!
    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En ja, de herfst heeft hier wel heel erg zijn intrede gedaan. Gister was het echt rotweer. Ik geloof, dat het vanaf een uur of elf nauwelijks nog droog is geweest.
    Ik heb vandaag weer 20 km afgelegd van de Pieterpadroute. Het was prima wandelweer. We hebben twee buitjes gehad en daarna knapte het alleen nog maar op. Morgen nog een laatste etappe van dit jaar en dan hebben we ondertussen 280 km gelopen van de 485 km lange route. Ik had nooit gedacht dat het zo mooi en leuk zou zijn.
    hé Anne, geniet van alles wat je om je heen ziet.
    Groeten, Agnes.

  • 30 Oktober 2007 - 19:08

    Sabine:

    Hoi Anne,
    geweldig wat jij allemaal aan't doen bent. Ik lees je stukjes altijd heel graag. Het is ook best goed om een beetje Nederlands bijtehouden. En het lijkt me echt heel spannend.
    Ik wens je nog veel plezier en een hele boel goede ervaringen.

    Het ga je goed.
    Sabine

  • 30 Oktober 2007 - 21:08

    Ineke:

    Hoi Anne,
    Leuk verhaal heb je weer, jullie maken heel wat mee zo. Geniet er volop van!
    Groetjes

  • 30 Oktober 2007 - 21:30

    Karin:

    he anne...!!
    fijn dat je je thuisvoelt daar in verweggistan! je hebt weer leuke avonturen beleefd... veel succes met je vrijwilligerswerk... ben benieuwd wat je gaat doen?? maar dat lees ik vast een volgende keer!

    veel plezier met alles!
    liefs ka

  • 30 Oktober 2007 - 22:16

    Sandra:

    Hoi An!
    Wat leuk om je verhalen te lezen en vooral om te horen dat alles zo goed gaat! En sorry dat ik zo slecht ben aan berichtjes sturen... Nou, hier loopt alles zijn gangetje... Niet veel nieuws te vertellen, heel veel studeren, politiek, arabisch en soziale activiteiten! Ik heb er naar mijn zin! En over 10 dagen ofzo ga ik naar mijn eerste "bal" ("prom" in het engels), dus ik ga op zoek naar een jurk...
    Ik zal je binnenkort wat uitgebreider schrijven! Veel plezier daar met alles!
    Veel liefs,
    San

  • 31 Oktober 2007 - 07:48

    Nora:

    Hej!
    Härligt att du har det bra. Man längtar verkligen till sydamerika! Vi var och lyssnade på ett basilianskt band häromdagen (Bonde do role), det gjorde ju inte att man längtar mindre. Ingen snö nere i Skåne men vacker höst. Idag ska jag äta lunch med Charlotte. Annars sitter jag mest och jobbar med min uppsats.

    Un abrazo

    Nora

  • 31 Oktober 2007 - 07:55

    Linda:

    Hé Anne,

    Leuk leuk ;) alle verhalen, jij vermaakt je daar wel! Geniet ervan... En als je straks in Nederland komt.. (of in andere landen;)...zoenend door het leven!

    Liefs Linda

  • 31 Oktober 2007 - 08:33

    Saskia:

    Hoi Anne,

    Wat heb je het toch weer goed voor elkaar daar in Ecuador. Leuke mensen, leuk land en je maakt ook nog eens heel veel leuke dingen mee!!!
    Ik ben echt heel benieuwd naar wat je nog meer mee gaat maken daar.
    Veel plezier en succes nog,

    liefs Saskia

  • 31 Oktober 2007 - 18:14

    Barbro:

    Hej Anne!
    Roligt läsa dina rader och titta på dina fotos, värmer här i höstmörkret. Tack! Du klarar verkligen svenskan bra! Fortsatt lycka till med upplevelser och volontärarbete!
    Hejsålänge!

  • 31 Oktober 2007 - 18:58

    Herman En Dini:

    Hallo Anne, zo te lezen red jij het prima in je eentje in Cuenca. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Hoe is het met de salsa les gegaan. Ging het een beetje. Leuk dat Manon en Nicolien nu ook naar Cuenca komen. Kunnen jullie ook samen daar wat ondernemen. Dat kun je gerust aan jullie overlaten. Geniet maar van alles wat je meemaakt.
    Groetjes.

  • 01 November 2007 - 13:22

    Elisabeth:

    he meid, wat een verhaal. je zou van jou verhalen een boeken moeten maken. want als je het leest is het net als of ik er ook ben.
    Je maakt ook zo veel mee, geniet er lekker van en ik blijf je verhalen lezen.

    liefs Elisabeth

  • 01 November 2007 - 13:41

    Anneleen:

    Heey Anne!!

    Ben blij te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je gastgezin aan is!

    Dusssss... Salsa lessen :S Jij Anne...???
    Hhhhmm misschien wordt het dan tijd om een salsadate te plannen als je terug bent..
    Of draaf ik nu een beetje door....

    Oooh ja moet je nog even vertellen dat ik ben aangenomen op die sollicitatie van 7okt! Dus je geluk wensen hebben geholpen!!! Bedankt!!

    Nou hoop dat je nog veel meer mag beleven en dat het je goed gaat!! Maar blijf voorzichtig doen hè meid!!

    Dikke kus en ik kijk uit naar het volgende verhaal!!!

    Liefs Anneleen

  • 04 November 2007 - 11:05

    Marijke:

    Hai Anne!!
    van Else kreeg ik je websiteadres; wat leuk om alles zo te lezen!!
    En die foto's: geweldig.
    ik heb het de jongens ook al laten zien, die vonden het zeer interessant...
    Geweldig voor je al die ervaringen..
    Heel veel succes en liefs van Vincent, Marijke Marijn en Joost!

  • 04 November 2007 - 12:20

    Karlijn:

    Hey Anne!
    Wat een belevenissen weer, altijd leuk om te lezen. Geniet ervan!
    Dikke kus Karlijn...

  • 04 November 2007 - 18:45

    Anna:

    hey Anne!

    Echt tof om te lezen wat je aan het doen bent en dat het goed met je gaat...
    take care!
    liefs uit Nijmegen :)

  • 07 November 2007 - 14:11

    Frederieke:

    Hoi Anne,

    Wat geweldig om wat verhalen van je te lezen. Klinkt allemaal super en om jaloers op te worden (Of was ik dat al???! ;))

    Hier in het Zwolse veranderd er weinig. Op het werk is het druk, maar gelukkig is het nieuwe team zo goed als rond en zitten we met een stuk minder gaten. Heerlijk! Wij kijken hier uit naar onze vakantie: met oud en nieuw naar Zweden.
    Zoals je weet: ook niet verkeerd (Kan ik jou dan misschien toch ook nog een beetje jaloers maken??!).
    Geniet ervan en ben benieuwd naar volgende verhalen!

    Groetjes,
    Frederieke (woning 2)

  • 08 November 2007 - 14:16

    Alieke:

    Hoi Hoi,

    Klinkt weer allemaal erg leuk! Doe de groeten aan Rafaela en Wilson. Ik ben inmiddels terug uit Zuid-Afrika en heb het erg naar mijn zin gehad. Het was weer erg gezellig om mijn gastbroertjes te zien en aanhang. Ook wel weer veel tijd doorgebracht met mijn gastouders.
    Ook natuurlijk veel andere dingen gezien en vooral veel dieren! We hebben heel veel leeuwen gezien.
    Spreek je snel wel weer!

    groetjes Alieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 73781

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: