al bijna 2 maanden hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu al bijna 2 maanden hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

al bijna 2 maanden hier!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 November 2006 | Suriname, Paramaribo

SVENSKAR SE LANGRE NER!

Dag allemaal!
Deze keer een kort stukje voor de nederlanders! Hier alles goed hoor :) blijf spannende dingen meemaken... vandaag hadden we op de creche een schildpad! Die liep gewoon achter de creche dus de tante had hem even mee naar binnen genomen om hem te laten zien. Heb hem nog vastgehouden :) en een paar dagen terug zat er een vleermuis in huis...haha... wel grappig!
Verder dit weekend wat rustiger aan gedaan. Nog wel uit eten geweest in een leuk javaans restaurant en daarna de stad in geweest. Was leuk!
Komend weekend ga ik op trainingsweekend voor de stichting. Ik had er eerder al wel een keer kort over verteld. Ik ga leraren uit het binnenland trainen om meer kindvriendelijk les te geven. Wij komen vooral voor het intervisie stukje. In december gaan we dan een aantal keer terug naar de scholen in het binnenland om te zien hoe het in de praktijk toegepast wordt. Ook daar ga ik dan weer intervisie geven aan een groepje leerkrachten. Spannend, maar wel heel leuk! En natuurlijk goed voor de studiepunten!
Nou, heb nog 8 minuten...hmm... dit was het dus wel ongeveer!
Hoop dat alles goed gaat met jullie! Echt super leuk om jullie reacties te lezen en ook met de post en mail die ik heb gekregen ben ik superblij!! Dat soort dingen waardeer je hier wel extra!
Ok, de volgende keer weer wat langer!
Bigi brasa!

Oja, heb wel weer foto’s erop gezet: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/2e%20maand/

hej hej!!
hur är det med er? några av er har hört av er, jättekul!! blir verkligen glad när jag får mejl eller post :) hmm…konstig ide att det är så kallt hos er… och att livet i sverige fortsätter som vanligt…även om jag är van vid att jag inte vet om allt som pågår hos er, känns det annorlunda nu. hoppas att ni mår bra!
hmm…svenskan är fortfarande svårare än annars…tror det beror på att jag håller på att lära mig ett nytt språk: sranantongo, det är det språket folk pratar med varandra. på skolan får dom bara prata holländska. dom flesta äldre än 4 år kan alltså holländska (fast inte så bra). på de förskolor vi jobbar på kan inte alla barn så bra holländska.
men för att börja vid början: med mig är det bra! jag mår mycket bättre nu. för några veckor sen blev jag väldigt sjuk…svimmade också på praktiken…hmm…dom som jag bor med tyckte att jag skulle gå till sjukhuset för att vara säkert att det inte var nat konstigt (eftersom vi had evarit i inlandet helgen innan och där finns massor med konstiga sjukdomar). så jag har legat i sjukhuset för 5 timmar… det var en speciell upplevelse! eftersom jag svimmade på ett konstigt sätt, var dom rädd för epilepsi…och doktorn hörde nåt fel i hjärtslaget…så dom har gjort en hjärtfilm. och så gjorde dom massor andra konstiga tester…hmm. tack och lov var det inte nåt allvarligt fel med mig! bara en virus… jag har tagit det lugnt resten av veckan och nu mår jag alltså mycket bättre igen!
tiden fortfarande rusar ivägg…verkligen skrämmande…hmm..vill inte åka härifrån :) trivs jättebra här! fast ibland vore det kul att få en kram av folk hemifrån. dom vet nog ändå bättre när man behöver en.
de förra veckorna har jag gjort jättemycket. jag har varit på en trip till inlandet. vi bodde en helg i djunglen en har också vandrat mycket där. känslan att vara i djunglen var väldigt speciell. en dag har vi vandrat med 5 tjejer av min grupp. vi gick verkligen in i riktiga djunglen och har inte träffat några andra människor. vi skulle gå på en led, men ibland var det svårt att hitta själva leden. men det gjorde det lite extra spännande… vi har sett massor konstiga djur, har också sett apar (? apor?) giftiga grodor och jättefina jättestora fjärrilar. om natten har vi somnat i en hangmatta (säger man så?). det var speciellt att somna i öppen luft och hora aparna skrika.
har också varit på en båttrip. då har vi kollat på gamla plantagerna. förr ( i koloni-tiden) var holländare ägarna av plantagerna. hmm…det var konstigt att se och hora allt som har hänt i den tiden… man nästan skämms för sakerna holländare har gjort. har också sett delfiner kring båten!!
och helgen efter det har jag varit på en trip till Nickerie. nickerie är en stad som ligger så långt västerut man kan komma i surinam (på gränsen till Guyana) och är andra staden av surinam (vid ungefär 4000 invånare :)). vid statsbussen tar det 4 timmar att åka dit. det var som att komma i en annan värld. där bor mest javaner (från indonesien) och hindustaner och dom har en total annen mentalitet. överhuvudtaget tycker jag att dom är snällare. annars så var det inte lika kaotiskt som i paramaribo. det känndes bra! där har vi också åkt båt i en stor naturområde. där har vi set en krokodil (ingen aning hur man skriver det på svenska..), väldigt kul!! och en av kvällarna har vi varit på stranden för att se solnedgången. när vi kom dit upptäckte vi att det var en stor hindustanskt fest på gång. samma fest där massor människor bader sig i ganges i indien. här badade folk sig i havet. efteråt äter dom speciell mat tillsammans. dom frågade oss om vi också ville stanna och äta vid dom. så det gjorde vi! vi fick riktig god mat som man skulle äta vid händerna…hmm…till slut gick det ganska bra :) vi fick också kolla i tempeln där dom höll på med att hedra guderna. väldig speciell upplevelse att få vara med på allt!
förra helgen har vi tagit det lite lugnt. varit i staden på kvällen och annars inte mycket speciellt. var också skönnt.
projekten som vi egentligen kom för, håller också på. överhuvudtaget är det inte mycket som vi lyckas förändra på förskolorna…det känns lite tråkigt… det är svårt att hitta rätt ingången till ledarna. och även om man har hittat en viss ingång, så känns det inte som man kan förandra nånting på riktigt…det funkar som det funkar i den här kulturen och så har det alltid varit…hmm…till exempel när dom slår barnen, så tycker dom att dom gör det riktiga. det vet inget annet för dom har vuxit upp på samma sätt. hmm… fast ibland har vi små sukseer (?) vi försöker njuta av dom. och så njuter jag förstås av alla barnen. dom är jättesöt! det är kul att gå omkring med dom små bebisar :)
ok, det var allt för nu! nästa gång berättar jag vidare. nu vet ni iaf lite av det som pågår i mitt liv just nu.
bigi brasa!

p.s. mina bilder finns pa: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/2e%20maand/

• 16 November 2006 - 23:41

Karlijn:

Hey Anne!
    Onwijs leuk die verhalen en foto's, ga zo door ben onwijs trots op je. Je lacht veel op de foto's, mooi om te zien! Geniet van de ervaringen. Ben benieuwd naar je verhalen aan het eind van de rit. Tot snel!
    Dikke kus Karlijn...

• 17 November 2006 - 08:46

Anna:

heee Anne!
    wowww wat leuk al die foto's, verhaaltjes.
    ziet er echt enorm gezellig/leerzaam/relax uit!
    heeeeeeel veeel plezier op trainingsweekend enzo.
    liefs uit nijmegen Anna

• 17 November 2006 - 09:49

Anna:

Det låter så spännande...!,men läskigt att bli sjuk när man är där borta. Tur att det gick bra.

• 19 November 2006 - 14:27

Tante Gré En Opa:

Lieve Anne,we hebben net de foto's bekeken; super! We zijn blij, dat jullie zoveel plezier met elkaar hebben naast de dingen, die jullie op de stageplaatsen doen. Ga zo door en de komende maanden zullen net zo snel voorbij gaan als de afgelopen twee.
    Hoe is het weer?
    Veel liefs en groeten,

• 22 November 2006 - 10:47

Jeanine:

He anne,
    Weer een super verhaal hoor..T loopt allemaal nog lekker zo te merken en dat is mooi om te lezen!!Succes nog en tot het volgende verhaal!!
    Liefs Jeanine

• 22 November 2006 - 19:39

Manon:

Ha Anne!

Ik vond het echt super super leuk dat je gisteren belde! Het schiet al weer op he..

Dikke kus!

• 23 November 2006 - 16:38

Mae:

Hoi, Anne!
    Het is echt leuk om te zien wat je hebt gedaan en hoe het gaat met jou.
    Mijn Nederlands is noch niet echt goed maar nu begrijp ik wat je schrijvt en dat is echt leuk.
    Zo veel plezier daar!

Mae, uit Estland en nu in Hippolytushoef : )

• 25 November 2006 - 10:30

Annebé:

Lieve Anne, super om de foto's te zien!! staat je goed zo'n mooie baby ;) Leuk om te stukjes te lezen, je komt zo enthousiast over dat ik zelf ook enthousiast word haha. Hmmm hier gaat alles zijn gangetje, de nieuwe keuzemodules zijn net gestart en Ka en ik hebben een afstudeerproject dankzij Ellen!! Dus we zijn direct hard aan de slag gegaan met het werkplan deze gaan we nu inleveren en dan maar afwachten. Nog veel plezier daar! veel liefs Annebé

• 29 November 2006 - 12:01

Gerdien:

Heej Anne!
    Alles goed? Met mij wel. alweer aan de 2e periode op school begonnen...
    De tijd gaat alweer hard he... Ik bedacht me pas dat je dus ook je verjaardag, kerst en oud&nieuw daar gaat vieren! Toch??
    liefs Gerdien