in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 December 2006 | Suriname, Paramaribo

SVENKSAR: SE LÄNGRE NER!

fawaka!?

hier alles goed hoor! het is nog heel vroeg, maar kan niet meer slapen… na een avondje stappen word ik wel gewoon op crèchetijd (6.45) weer wakker…hmm… nou ja, dan maar productief zijn en jullie vertellen wat ik weer allemaal beleefd heb 
gister was het hier onafhankelijkheidsdag, suriname vierde dat ze 31 jaar onafhankelijk zijn van NL. en dat vieren wij natuurlijk wel mee! was heel leuk om mee te maken  we hadden marcia en merugia gevraagd om mee te gaan, was gezellig! eerst bij een militaire parade geweest. daar waren pelotons uit een heleboel landen. was wel grappig om te zien, maar op gegeven moment wel een beetje saai… heb wel de president gezien! verder veel door de stad gewandeld, net als alle andere surinamers. we hadden van tevoren panji’s (omslagdoeken) gekocht, dus die hadden we ook om. daar hebben we heel veel positieve reacties op gehad van surinaamse mensen. ze vonden het heel leuk dat we op hun manier met ze meefeesten. ook allerlei mensen die ons op de foto zetten. we waren volgens mij ook de enige bakra’s (blanken) in panji. t voelde gister heel goed om in de stad te zijn. de mensen waren allemaal vrolijk en vriendelijk. de sfeer die er hing was de sfeer die ik van tevoren in gedachten had als ik aan suriname dacht. als je normaal in de stad bent, is het wat anders, maar de sfeer is er dus wel! veel andere mensen zagen er ook super mooi uit, veel in klederdracht of panji, bijzonder om te zien! ben trouwens ook nog op de radio geweest  een man van de radio sprak me op straat aan, een heel gesprek gehad. uiteindelijk zijn er een paar zinnen uitgeknipt en daarmee zat ik in het nieuwsbericht over srefidensi (onafhankelijkheidsdag). een paar anderen van onze groep zaten in de taxi en hoorden me ineens op de radio, wel grappig! ik kom waarschijnlijk ook nog in een boek…jaja…je maakt wat mee! er was een man uit NL die een boek over suriname maakte. ik had merugia op mn schouders en daar heeft hij een heleboel foto’s van gemaakt. ben benieuwd!

nou, inmiddels zijn we al weer bijna een week verder…het is er afgelopen week niet van gekomen om t stukje af te maken of naar internet te gaan…heb het hier best wel druk! en de afgelopen week ook een beetje ziek geweest…t is nog steeds niet helemaal ok, nou ja… maar nu dus de rest van mijn verhaal! afgelopen week nog wel iets cools meegemaakt: piet is komen logeren…en piet is niet zomaar iemand, t is een aap!! jaja…een van onze vaste taxichauffeurs (voor de insiders: melvin) heeft een aapje en die mochten we wel een nachtje lenen. was een hele bijzondere ervaring. zit je gewoon thuis met een aapje op schoot… t was ook echt een lief aapje. op gegeven moment was t wel echt zielig. bij ons in huis moest hij de hele tijd aan een ketting omdat hij anders overal een puinzooi van zou maken. bij melvin thuis had hij gewoon een hok waar hij vrij in rond kon lopen. hij was soms ook echt heel bang. als je dan bij hem wegliep, nam hij een aanloop en sprong op je en liet je dan ook niet meer los. als je dan uiteindelijk toch wegliep, begon hij hard te piepen…hmm.. t was dus wel goed dat hij weer naar huis ging. ook omdat hij niet bepaald zindelijk was… hij vond het vooral heel leuk om op mij te piesen…’s nachts heeft hij bij jolanda geslapen en dan is het natuurlijk ook leuk om op het bed te piesen…hmm.. niet echt fris. dus de volgende dag hebben we hem op gegeven moment maar in de douche gezet… toen klom hij in t rekje met douchespullen en begon daarmee te gooien…..haha… nou, t was in ieder geval weer een hele ervaring!

wat betreft het project zijn we ook weer een paar weken verder…de tijd gaat echt snel! we hebben gewoon nog maar een paar weken dat we echt productief voor het project aan de slag kunnen…hmm.. onze taken zijn inmiddels wel een beetje veranderd en duidelijker geworden. we hebben samen met de stichting besloten dat we een workshop aan gaan bieden aan alle crècheleidsters (ongeveer 40). in eerste instantie was het de bedoeling dat we een eenmalige workshop in oktober zouden doen. nu gaan we voor een traject van meerdere workshops en dan tussendoor een soort intervisie. we gaan het nu dus veel uitgebreider en volgens mij ook doelgerichter opzetten. wel goed dus! alleen jammer dat we er zelf maar weinig van mee gaan krijgen… de volgende studenten op ons project mogen het meeste hierin doen.. maar wij gaan wel de eerste workshop ontwikkelen en in januari houden. dus dat is nu wel even hard werken. verder mogen we ons meer verdiepen in de ouderparticipatie. vind het wel interessant om uit te zoeken hoe de ouderparticipatie bij de verschillende crèches verloopt en hoe het eventueel verbeterd zou kunnen worden. daarvoor werken we ook samen met een Surinaamse stagiaire die huisbezoeken gaat doen. uiteindelijk moeten wij aanbevelingen aan de stichting en de crèches geven. laatst ook bij een voorlichtingsbijeenkomst op een van de crèches geweest. ging over tandverzorging en goede baby en peutervoeding. veel (voor ons) basisdingen waren bij deze ouders nog niet bekend. was interessant om te zien hoe dat ging. waren trouwens ook een aantal tienermoeders.
vorige week waren trouwens ook onze begeleider en contactpersoon van school op bezoek in Suriname. wel leuk, maar ook wel apart. in sommige dingen hebben ze toch best wel Nederlandse ideeën… in ons begeleidingsgesprek kwam onze begeleider met allerlei ideeën… zelf had ik zulke ideeën ook toen ik hierheen kwam, maar inmiddels weet ik (denk ik) wel beter…. sommige dingen zijn hier gewoon (nog) niet haalbaar… het gaat hier allemaal veel langzamer en het niveau ligt vaak ook laag. dat neemt niet weg dat het natuurlijk wel goed is om bepaalde dingen gewoon te proberen.

verder heb ik zoals ik eerder al had verteld 2 weken geleden het trainingsweekend voor de leraren uit het binnenland gehad. was heel intensief, maar ook erg leuk! tijdens dit weekend had ik voor het eerst echt het gevoel dat ik iets kon toevoegen, dat ik wat kan bereiken hier. in het binnenland zijn lange tijd geen scholen geweest door de binnenlandse oorlog. sommigen zijn op eigen initiatief schooltjes begonnen, maar deden dit zonder scholing en materiaal. na de tijd hebben deze ‘leraren’ een stoomtraining gehad, zodat ze officieel les mochten geven. toch is het niveau van deze leraren over het algemeen erg laag. inmiddels zijn er ook wel jonge leerkrachten, die wel een soort pabo-opleiding hebben gevolgd in paramaribo. tijdens de training werden er verschillende modules aangeboden waarna wij hier met de leerkrachten over doorpraatten. samen met iemand van de stichting had ik 6 leerkrachten van 2 scholen. daarmee deden we dus een soort intervisie. de verhalen die we te horen kregen waren soms best heftig…zo waren er verschillende leerkrachten die 60 leerlingen in de klas hadden. ook gaven leerkrachten toe dat ze kinderen soms maar helemaal in elkaar mepten, zodat ze zich daarna weer even rusten zouden houden… sowieso wordt er door de leerkrachten heel veel gezweept en geslagen… ondanks dat ik aan dit feit langzamerhand wel gewend ben geraakt, vond ik het wel weer schokkend om te horen. gedeeltelijk is het iets dat bij de cultuur hoort. maar daarnaast is het ook veel onmacht. ze weten gewoon niet hoe ze de situatie anders moeten oplossen. met ‘mijn’ leerkrachten heb ik dan ook nagedacht over andere manieren van straffen (en belonen!). volgende week ga ik naar het binnenland om ze op te zoeken. ben heel benieuwd! het wordt sowieso een hele bijzondere (en lange!) reis, we moeten eerst een aantal uur met de bus en daarna nog een poos met de boot. 1 van de dorpjes waar ik heen ga, heeft maar 100 inwoners, echt zo’’n klein dorpje aan de kant van de rivier. de leerkrachten die ik had waren over het algemeen heel hartelijk. ze boden ook al gelijk aan dat ik dan wel bij hun kon komen slapen  vind het wel leuk om ze weer terug te zien. nou, de volgende keer daar dus meer over!
en natuurlijk over sinterklaas. dat gaan we hier woensdag met de hele groep vieren. we hebben lootjes getrokken, wordt vast leuk! nou, jullie allemaal een leuke sinterklaas gewenst!
bigi brasa!

o ja, probeer er ook weer foto's op te zetten, weet niet of t echt gaat lukken...nou ja, anders staan ze hier: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/3e%20maand/?sc=1&addtype=local

hej hej!
hur är det med er? med mig är det ok! mår inte så jättebra just nu, men jag trivs bra  mycket som har hänt dom sista veckorna…ska försöka berätta några saker iaf! för att börja med nat roligt: förra vecka har en apa bott hos oss!! en av taxichaufförerna har en apa och vi fick låna den för en natt. det var en speciell upplevelse  apan var jättesöt, men det var lite synd om honom…han var ganska rädd och fick inte gå fri omkring…

annars så har jag firat ‘onafhankelijkheidsdag’; på den dagen firar dom att dom blev fri av holland. det var 31 år sen den här åren. dom flesta Surinamer firar det på gatan, med mycket musik, dans och mat! och dom har fina kläder på sig. det var en speciell dag att vara med på! atmospheren i staden var härlig! människorna var öppna och hjärtliga! vi hade också köpt traditionella kläder som vi hade på oss. folk tyckte att det var kul att vi gjorde så.

för 2 veckor sen var jag på träningshelg för lärorna från inlandet. vi fick hjälpa till med ‘intervision’: prata i små grupper om det som träningen handlade om. jag hade lärorna av 2 skolor som jag fick prata med. det var interessant och jag fick verkligen känslan att jag kunde hälpa till. berättelser som man fick hora var skakande ibland… läror som har 60 elever… dom flesta lärorna slår barnen ofta… lårorna som jag hade i min grupp var överhuvudtaget ganska öppna och snälla. nästa vecka ska vi åka tillbaka för att se hur det går till på skolorna. blir spännande! berätter mer om det nästa gång!

det var de nog för den här gången… sista veckorna har varit ganska jobbigt…jag hade mycket att göra…också roliga saker förstås, men allt tillsammans blir det mycket iaf…
hmm…ok, ha det bra! hoppas allt är bra med er!

bigi brasa!

forsoker att foga in bilder...dom finns har om jag lyckas: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/3e%20maand/?sc=1&addtype=local

  • 04 December 2006 - 12:39

    Leonie:

    Hee Anne! Ben gister naar een concert van Sarah Bettens geweest en moest even aan jou denken toen ik daar zat, vandaar een berichtje! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Nog heel veel plezier!! Groetjes Leo

  • 04 December 2006 - 13:45

    Johan En Klara:

    Hallo Anne
    Leuke verhalen weer, het ga je goed, Wij gaan 20 dec naar Brasik en zullen veel dinngen tegenkomen, waar jij het over hebt
    Groeten

  • 04 December 2006 - 16:43

    Sanne:

    heee An!!
    Ohh wat een scheetje dat aapje!!! hihi doet me denken aan het aapje dat onder je rok zat te gluren!!
    Bedankt trouwens voor je lieve brief!!
    Zal je deze week meeltje sturen over mijn nieuwste verhaaltjes!!

    Liefs mij

  • 04 December 2006 - 19:43

    Manon:

    Ha An!

    Wat een mooi verhaal weer. En prachtige foto's!

    Hier is het nog steeds wel kaal, zonder Anne..

    Liefs

  • 05 December 2006 - 09:16

    Anke En Johan:

    hoi Anne,
    Wat een mooi verhaal weer, leuk zeg zo'n aapje op schoot! Ik hoop trouwens dat dit bericht goed doorkomt, vorige keer is het volgens mij niet gelukt. Prettige Sinterklaas gewenst! Liefs en succes.

  • 05 December 2006 - 13:16

    Suus:

    Anne, wat leuk om te lezen weer...wel vaag om te lezen idd over het slaan, jak! Dan zie je ook weer waar je het voor doet, misschien verandert het niet meteen, maar je draagt er in ieder geval aan bij! Keep up the good work!

    Dikke x Suus

  • 06 December 2006 - 21:14

    Sandra:

    Hej Anne!
    Vad kul att läsa igen... Jag försökte ringa dig några gånger igår, men jag vet inte varför jag inte kom fram... Jag ska försöka igen. Har ni haft någon Sinterklaas-stämning därnere, med alla holländare..? Förra veckan fick jag ett paket, med en massa godsaker och så, från dina kära föräldrar... Väldigt roligt - och gott! ;) Ha det så bra!
    Stor kram,
    Sandra

  • 08 December 2006 - 10:36

    Karin:

    Dag anne! een enveloppe op de mat, uit suriname! Echt toppie!
    Wat een mooi verhaal schrijf je weer, tis erg bijzonder om te lezen. Succes met alles wat je doet he!
    liefs ka

  • 08 December 2006 - 21:55

    Annebé:

    Lieve Anne! Vooral de foto's zijn zo leuk om te zien, je straalt helemaal. Je maakt trouwens ook erg mooie foto's, wat een lieve kindjes allemaal....Weer geweldig om je verhalen te lezen maar nog leuker was het om post te krijgen van jullie uit het verre suriname, echt SUPER!! Erg leuk gedaan met de foto erop en natuurlijk weer leuk om te lezen. De tijd vliegt voorbij of niet? Hier in ieder geval wel, sinterklaas heb ik alweer achter de rug en kerst is al in zicht. Verder ben ik druk met school, volg leuke modules en ondertussen met ka aan het afstudeerproject werken en werken bij jeugdzorg. Heb ook aantal keer op het MKD gewerkt nu, ga het steeds leuker vinden. Echt leuk om door in te vallen verschillende dingen uit te proberen! Zoals elke vrijdagavond ben ik ook nu weer aan het werk, gelukkig is het erg rustig en kan ik zo als het goed is naar bed. Nog veel plezier daar en succes met het project en alles wat je doet. Tot je volgende verhaal!! veel liefs Annebé

  • 13 December 2006 - 19:20

    Jeanine:

    HE anne,
    wat weer een top verhaal zeg!!De tijd gaat wel snel zeg, jullie zitten al weer een tijd in Suriname..Ik wens je nog veel succes en fijne kerst en oud en nieuw gewenst in Suriname.Liefs Jeanine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 73697

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: