in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

in de aap gelogeerd...of de aap bij ons :)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 December 2006 | Suriname, Paramaribo

SVENSKAR: SE LANGRE NER!

hoi allemaal!
deze keer een kort stukje… heb zo vergadering met de hele groep en morgen heb ik ook geen tijd meer om nog wat te typen. toch wil ik jullie echt weer even laten weten hoe het met me gaat en wat ik weer allemaal heb beleefd!
de vorige keer schreef ik dat ik me niet zo lekker voelde, inmiddels gaat het weer een stuk beter! al ben ik nu aan de malariapillen en daar voel je je soms ook wel een beetje vreemd door…
hebben jullie allemaal een leuke sinterklaas gehad? wij hebben hier ook sinterklaas gevierd! we hadden met de groep lootjes getrokken en de 6e hebben we er een gezellige avond van gemaakt. omdat je hier zo dicht op elkaar woont, weet je best veel van elkaar. de gedichten waren dan ook heel grappig en persoonlijk, wel leuk! we hadden zelfs pepernoten en speculaaspoppen! in de stad heb ik ook sinterklaas en een paar pieten nog gezien..wel apart om die zo ver van huis in een tropisch sfeertje te zien.
verder ben ik de laatste weken erg druk geweest. voor het project moeten we nu erg veel doen. de tijd gaat heel snel wat betekent dat we nog maar een paar weken hebben om alles af te ronden. en er moet nog veel gebeuren… we zijn druk bezig met de workshop voor de crècheleidsters. verder vooral veel verslagen enzo…
ook voor het project ‘kindvriendelijke scholen’ zijn we de laatste week erg veel bezig geweest. afgelopen maandag ben ik een dag naar het binnenland geweest. met een paar mensen van de stichting en een paar mensen van de groep was ik toen in de dorpjes phedra, victoria en balinsula. daar hebben we de scholen bezocht. het ging allemaal wel weer op z’n Surinaams: op een van de mensen die mee zou gaan hebben we 3 kwartier staan wachten, natuurlijk werkte zijn mobiel ook niet… toen we eenmaal op de 1e school waren (na een heleboel uur hobbelen over een bauxietweg) bleek dat die school helemaal niet mee had gedaan aan de training en we dus ongeveer voor niets waren gekomen… dit was natuurlijk niet goed gecommuniceerd… toch moet ik zeggen dat je aan zulke dingen wel steeds meer went, zo gaan sommige dingen hier gewoon (net als dat je er niet meer raar van op kijkt als de stroom of het water het niet meer doet.. je merkt van zelf wel wanneer het weer gaat werken.. je maakt je gewoon niet meer zo snel druk om dingen). ondanks dat het voor ons niet een hele productieve dag was (vooral veel buszitten), vond ik het wel een bijzondere dag. we hebben onderweg weer veel mooie natuur en dorpjes gezien. op de weg zaten op gegeven moment ook nog 2 aapjes! langs de weg lopen allemaal vrouwen met enorme emmers en manden op hun hoofd.
nou, dit was allemaal nog maar een voorproefje voor ons avontuur van de afgelopen dagen! van zondag tot dinsdag zijn we nog verder het binnenland ingeweest, dit keer naar het sipaliwini-gebied (het grote gebied in het zuiden van het land). daarvoor moesten we eerst 4,5 uur in de bus naar atjoni. daar houdt de weg op en kun je dus alleen verder per boot. dit zijn van die hele smalle boten, korjalen. we hebben overnacht op isado, een vakantie-eiland naast jaw-jaw. hier sliepen we met z’n 7-en in een heel klein hutje, met z’n 2-en in een bed. een beetje krap, maar wel gezellig en lekker warm :) de volgende ochtend moesten we al vroeg op, want om 7 uur moesten we al in de boot zitten. elk tweetal ging naar een ander dorpje om daar op school te kijken en met de leerkrachten te praten. (ik was samen met joyce, een hele lieve vrouw) de boot heeft onderweg dus elke keer mensen afgezet. na 1,5 uur varen en wat spannende stroomversnellingen was ik in futunakaba. dit is een dorpje met ongeveer 100 inwoners. ik vond het heel bijzonder om daar rond te lopen; het is allemaal zo primitief…de mensen wonen in kleine houten/rieten hutjes. ze spreken daar over het algemeen alleen saramaccaans. deze taal lijkt wel wat op het sranantongo ( de taal die ik probeer te leren), maar t gaat vaak toch te snel om dingen echt te kunnen volgen. leuk om daar rond te lopen met een doel in plaats van als toerist, je ziet dan toch andere dingen van het dorp. ook bijzonder dat je gewoon mensen kent die in zo’n dorp wonen. het was heel leuk om de leerkrachten weer te zien! Zij waren ook erg enthousiast! Toen we na afloop weggingen kregen we allemaal fruit, groente en cassavebrood mee, echt lief!
Ook in het 2e dorpje abenaston waren we van harte welkom. Echt leuk om de leerkrachten weer terug te zien en ook te zien wat ze hebben gedaan met de dingen die we met ze hebben besproken tijdens de training. Ik vond het ook heel bijzonder om zo een paar dagen mee te kunnen kijken hoe het er aan toe gaat op een surinaamse school. Werd zelf ook gelijk aan het werk gezet en heb dus ook nog wat les gegeven...jaja :)
Ik vond het een hele bijzondere ervaring om in het binnenland te zijn en daar rond te varen. Net alsof je door een documentaire vaart... de natuur is zo mooi... zo nu en dan zijn er kleine dorpjes aan de kant.. vaak staan er dan ook nog een aantal (half naakte..) vrouwen aan de waterkant hun was te doen in de rivier, hun pannen en potten af te wassen of gewoon zichzelf te wassen...het leven is er zo primitief dat je het je bijna niet kunt voorstellen... electriciteit voor licht wordt opgewekt door een generator in het dorp. Dit kan alleen wanneer er ook brandstof voor de generator is...anders heb je gewoon geen licht. Per dorp is er meestal 1 telefoonverbinding (je belt dan naar het dorp en vraagt naar de persoon die je nodig hebt), maar vaak is de telefoon kapot en is er dus geen verbinding met de buitenwereld. Kinderen uit hele kleine dorpjes gaan elke ochtend met bootjes naar een school in iets grotere dorpjes. We hebben ook nog veel sporen gezien van de overstroming van afgelopen voorjaar. Het water heeft echt heel hoog gestaan en sommige dorpen waren compleet weggevaagd... heel raar om te zien... heb trouwens ook mijn eerste vogelspin gezien!! Naast de wc... was eigenlijk best een lief spinnetje :)
En wat ook wel heel cool is: morgen mag ik weer mee naar 2 scholen in het binnenland! Maar omdat deze scholen zo ver weg liggen, gaan we met het vliegtuig!! Ga dus morgen vliegen :) heb er veel zin in!! Heb wel erg geluk gehad, want er konden maar een paar mensen mee...
Zaterdag ga ik dan al weer op mn volgende tripje: een savanne rally crossing... eerst een dag door de savanne crossen met jeeps...dan blijven we daar ergens slapen...de volgende dag naar de jungle en dan gaan we daar ook nog een dag slapen. Ben heel benieuwd, maar t gaat vast ook leuk zijn! Ik houd jullie op de hoogte!!
Ik eet trouwens tegenwoordig ook al bananenchips! Ik leer hier een boel...voor de mensen die mij beter kennen...heb banaan altijd geweigerd...inmiddels al een aantal keer geproefd en bananenchips zijn gewoon echt lekker! Jaja...
Ik probeer foto’s erop te zetten, internet werkt niet echt mee...dus t worden er niet zo veel...later meer! Zie http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/3e%20maand/?sc=1&addtype=local
Ik heb ze in dezelfde map gezet als de vorige foto’s, als je een gedeelte al kent, kan dat dus kloppen..

Nou, jullie succes met alles waar jullie mee bezig zijn en tot snel!! Blijf berichtjes plaatsen en mailtjes sturen...is super leuk om te lezen!! Word er elke keer helemaal blij van :) en post is natuurlijk ook welkom! Nog 1 keer mn adres (hint, hint...)

Kinderhuis Saron t.a.v.
Anne woertman
Slangenhoutstraat 97
Paramaribo
Suriname

Bigi brasa!!

Hejhej!!
Hur ar det med er? Jag mar jattebra!! Det ar mycket att gora, men ocksa massor roliga sakor som gor att det ar kul att vara har! Sista dagarna har jag varit i inlandet… dit ar en lang resa…forst 4,5 timmar med buss..sen tar vagen slut och fortsatter man med bat. Naturen ar verkligen jattefin, nastan som om man ar i en dokumentaire! Langs an ligger sma byar med sma hus...annars ser man ibland kvinnor i an som tvatter klader eller sig sjalv..valdigt primitivt! Man kan inte forestalla sig att folk kan bo sa dar! Jag har varit pa 2 skolor och pratat med larorna. Det var en speciell upplevelse att vara dar...vi var inga turister...vi kannde manniskorna dar...kul!
Imorgon ska jag till en annan skola i inlandet. Men den ligger sa langt borta att vi maste flya dit! Spannande!! Och pa lordag ska jag pa en annan trip: savanne rally crossing. Beratter mer om den nasta gang!
Bilder finns pa http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/3e%20maand/?sc=1&addtype=local
Tanker pa er!
Stor kram

  • 14 December 2006 - 19:58

    Gerrit Woertman:

    hoi Anne,

    leuk om dit zo te lezen!

    liefs, je vader; vanuit Nashua, NH, waar het nu 14 graden en zonnig is, terwijl het hier hoort te vriezen, zoals vorige week zaterdag met -8.

  • 14 December 2006 - 20:04

    Gerrit Woertman:

    hoi Anne,

    leuk om dit zo te lezen!

    liefs, je vader; vanuit Nashua, NH, waar het nu 14 graden en zonnig is, terwijl het hier hoort te vriezen, zoals vorige week zaterdag met -8.

  • 14 December 2006 - 20:16

    Anna:

    ANNE!!!!!!!!!!!!
    wat heel leuk om te lezen..pff en wat maak je veel mee en wat doe je veel..en gewoon ook nog sinterklaas vieren super leuk! Hier in Nijmegen is alles wel ok. haha net als je vader al typte >> is lekker ook niet zo koud.
    Nou ja het iig bijna vakantie, kijk er wel naar uit :)..
    veel plezier en succes allemaal..
    liefs Anna

  • 14 December 2006 - 20:44

    Manon:

    Nou Anne, dat valt wel mee met je korte stukje! Maar dat vind ik niet erg hoor.. alles is leuk om te lezen.

    Als ik geld over had kwam ik volgende week naar je toe! Het ziet er echt zooo mooi uit, een hele belevenis lijkt me. Heb het hier in NL met school en alles wel weer gehad..

    Op mn kamertje heb ik de kerstboom(pje) maar eens opgezet. Toch wel gezellig! Wordt er bij jullie nog kerst gevierd?

    Dikke kus!

  • 14 December 2006 - 21:55

    Mam:

    lieve Anne,

    Fijn om te horen, dat je je weer beter voelt! Wat maak jij een boel mee nu, zeg! En dat je bananen eet....!
    Pas goed op je zelf, geniet ervan en tot horen!
    liefs, mam.

  • 14 December 2006 - 22:26

    Agnes:

    He Anne,
    Gisteren naar Vreeswijk geweest. Kaarsjesavond, weet je nog???? Er is vanalles gaande hier in het district. Ik stuur je binnenkort wel een mailtje naar je gewone e-mailadres.
    liefs, Agnes.

  • 15 December 2006 - 07:52

    Suus:

    Hallo Bananeneter (?),

    Wat leuk dat je vandaag mee mag, en nog vliegen ook! Geniet er maar van, en veel foto's maken hoor!

    X Suus

  • 15 December 2006 - 10:39

    Johan En Klara:

    Hallo Anne,

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Wij vertrekken woensdag naar Brazilië en gaan dan ook weer alles meemaken wat jij meemaakt
    hoi
    johan en klara

  • 15 December 2006 - 12:06

    Saskia:

    Hoi Anne,

    eindelijk weer eens een berichtje van mij. Leuk om te lezen waar je je allemaal mee bezig houdt! Met mij gaat het alweer wat beter, werk ook alweer een paar uur per dag. Ik wil je alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe wensen want volgende week denk ik er niet meer aan. Liefs!

  • 16 December 2006 - 20:48

    Margreet:

    He Anne!!
    Jeetje, wat een belevenissen allemaal. Gaaf hoor! Je bent er maar druk mee zo te horen. Geniet er van!
    Liefs Margreet

  • 19 December 2006 - 12:57

    Karin:

    He lieve anne,
    die eerste zin van je stuk, dit wordt een kort stuk! nou tvalt mee hoor! en in jouw 'korte' stukje staat ander weer boordevol leuk informatie! Wij die hier zo verweg van jou zitten, zien die beelden alleen op tv! Tis wel heel bijzonder om te weten dat jij daar ook bent! Het blijft toch een onwijze ervaring!! GENIET NOG MAAR EVEN HOOR! hier ist koud haha! verder alles goed! gauw twee weekjes vakantie! OOK jij HELE FIJNE KERSTDAGEN GEWENST! heb je nog kerstboom??

    liefs ka

  • 22 December 2006 - 22:32

    Annebé:

    Lieve Anne, elke keer weer een enthousiast verhaal van jou, en mooie foto's, ik zou zeggen ga daar mee door want het lezen en zien ervan is erg leuk. Aan de foto's te zien heb jij het ook erg goed naar je zin! Ben benieuwd hoe kerst en oud en nieuw daar gevierd worden, ik wacht je volgende bericht af... Hele fijne kerstdagen en een heel goed 2007! veel liefs Bee

  • 23 December 2006 - 11:16

    Jeanine:

    He anne,
    leuk verhaal hoor en leuke foto's! De tijd gaat echt snel voor jullie zeg, schiet al mooi weer op. Hey ik wens je fijne kerstdagen toe in suriname en een goed uiteinde..Ik heb nu lekker 2 weken vakantie van school,heerlijk.Rustig aan en succes nog!
    xx jeanine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 1668
Totaal aantal bezoekers 73640

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: