gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

gelukkig nieuwjaar!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 December 2006 | Suriname, Paramaribo

SVENSKAR SE LÁNGRE NER!

dag allemaal!
allereerst bedankt voor al jullie lieve berichtjes en mailtjes voor mn verjaardag! echt leuk! hebben jullie een leuke kerst gehad? ik wel :) ben alleen niet heel erg in de ‘typ-mood’ nu, dus t gaat geen lang stuk worden…. bovendien gaan we zo in de stad oud en nieuw vieren…op de 30e… ja, alles gaat hier een beetje anders..
mijn verjaardag was echt super leuk! op de 24e bonte avond gedaan; bijna iedereen had wel een stukje (of meerdere zoals ik…). allemaal hele originele dingen, erg lachen. om 12 uur hadden ze ook nog vuurwerk!! en daarna hebben ze voor me gezongen! de volgende dag eerst naar de kerk geweest voor de kerstdienst. de mensen zagen er allemaal weer super mooi uit. daarna hadden ze een surpriselunch voor me, had t echt niet door… was echt heel bijzonder om met iedereen aan tafel te zitten! heel gezellig, voelde me echt heel gelukkig op dat moment! ook hele leuke kadootjes gehad! ’s avonds hebben we met z’n allen kersdiner gegeten, iedereen maakte een gerecht. was wel leuk. verder was het ook heel apart om kerst met zulk warm weer te vieren. de dagen voor kerst was t nog een beetje regenachtig, maar op kerst zelf was t super goed weer. de hele dag heeft de zon geschenen en ik denk dat t zeker 35 graden was! is weer eens iets anders als hopen op sneeuw :)
de afgelopen dagen rustig aan gedaan en wat gelummeld… en ondertussen ook nog hard gewerkt voor het project…langzamerhand begint t wel een beetje op te schieten.
maar ik moest jullie natuurlijk nog vertellen over mijn belevenissen van de afgelopen tijd! een poosje terug ben ik met de stichting naar djumu gevlogen. dat ligt richting het zuiden van suriname. toen we op t vliegveld aankwamen, bleek dat we met z’n 6-en in een vliegtuigje (cesna) gingen! echt heel stoer!! we konden alles vanuit de lucht heel goed zien. op gegeven moment deed de piloot gewoon z’n raampje open omdat er een vlieg in de ‘cockpit’ zat…in de lucht dan he:) was een aparte ervaring! moest ook zelf de deur van het vliegtuig op slot doen, zodat ik er niet uit zou vallen…haha.. een uurtje later landden we op een grasveldje midden in de jungle. langs de kant stonden allemaal mensen te kijken wie er aan zou komen. voor hen is het vliegtuig één van de enige verbindingen met de buitenwereld. toen we op de school kwamen waar ik heen moest, bleek dat er die dag helemaal geen school zou zijn, omdat er kerstviering was… oeps… nou ja, in plaats van in de klassen zitten, hebben we nu door de dorpjes gewandeld. ook erg leuk! dit dorpje was nog primitiever dan wat ik eerder had gezien. de meeste kinderen liepen naakt door het dorp. maar ook de meisjes en vrouwen hadden geen shirt of iets aan.. in dit dorp geloofde men nog in het traditionele geloof (wat iedereen had voordat de zending naar suriname kwam). dit kon je zien doordat er boven de hutjes spullen waren opgehangen om de boze geesten buiten te houden. ook was er een soort offerplaats..daar stonden allemaal flesjes bij. apart om te zien. toen we weer weggingen hebben we nog een paar uur op t vliegtuig zitten wachten. t grappige is, dat je dan gewoon op t grasveld zit te wachten. we hadden van tevoren wel een tijd afgesproken met de piloot, maar ook dat ging op z’n Surinaams… en toen het begon te regenen waren we helemaal niet meer zeker of het vliegtuig überhaupt nog zou gaan komen… op gegeven moment ben ik maar een stuk gaan wandelen. kwam bij een paar kostgrondjes uit waar vrouwen stonden te werken. ze konden alleen saramaccaans, dus in mijn beste sranan tongo heb ik een gesprekje met ze aangeknoopt. echt heel leuk! later kwamen er ook nog een paar vrouwen voorbij met enorme emmers op hun hoofd. wij mochten ook wel even proberen…uiteindelijk lukte het me heel even zonder vast te houden…maar die dingen zijn echt heel zwaar…respect!
de dag erna zijn we op savanne rally crossing gegaan. dat was echt super cool :) en vooral ook avontuurlijk! onderweg kwamen we natuurlijk vast te zitten met de auto… moet t nu ff heel kort vertellen terwijl ik eigenlijk kantjes vol zou kunnen typen… daar in hangmatten geslapen. t was aan een kreekje waar we ons ook in moesten wassen…we zijn met de jeeps door de savanne gegaan.. achter in de laadbak gezeten (met z’n 7-en…), was super cool maar wel pijnlijk… zonsondergang in de savanne gekeken. ook nog op kaaimannenjacht geweest, heb er wel een paar gezien. ’s nachts op het dak van de jeep gezeten terwijl die reed. zeker een half uur zo rond gecrossd, met boven ons de mooiste sterrenhemel die ik ook heb gezien… daar kreeg je echt een vrij gevoel van! heel bijzonder. de dag erna nog in een indianendorpje geweest. toevallig was iemand jarig, dus we werden uitgenodigd. werden gelijk aan t dansen gezet, en natuurlijk de cassiri (indiaans bier). zij gingen voor ons optreden. echt cool! hmm.. ja…er is gewoon zoveel te vertellen, maar heb geen tijd meer… hmm…volgende keer meer!
alvast een heel gelukkig nieuwjaar!! wens jullie alle goeds :)

veel liefs, anne

p.s. over 5 weken ben ik alweer thuis…echt raar!

hej hej!
hoppas ni har haft en bra jul! jag hade det iaf :)
har ingen mer tid just nu… ska in i stan för att fira nyårsafton..på den 30e…
jag mår iaf jättebra! bara 5 veckor kvar nu… :)
önskar er ett gott nytt år! tänker påer!

stor kram

  • 31 December 2006 - 00:47

    Alieke:

    HaHaHa, ben ik zo waar de eerste!
    Hoi Anne,
    Alles goed? Zo te lezen is het allemaal met veel belevenissen en lol.
    Ik hoop je toch wel weer te zien over vijf weken. Ik hoop dat je een leuke verjaardag gehad hebt!
    Verder natuurlijk voor jopu ook een heel gelukkig nieuw jaar gewenst! Dat alles maar voorspoedig mag verlopen!

    knuffel Alieke

  • 31 December 2006 - 07:51

    Kyncho (argentinie):

    gelukkig niew jaar voor jouw ok :-)

  • 31 December 2006 - 10:30

    Gerdien:

    Heej Anne!! Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar!!! Tot over 5 weken :)
    liefs Gerdien

  • 31 December 2006 - 11:15

    Hilde:

    Hoi Anne
    Ik had je al een kerstkaartje gestuurd, maar helemaal vergeten dat je zelf ook een kerstkindje bent, dus alsnog van harte gefeliciteerd! En heel veel geluk gewenst voor het nieuwe jaar.
    Liefs Hilde

  • 31 December 2006 - 11:15

    Anke:

    Heey anne!

    Ik vind het echt leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! gelukkig nieuwjaar!

    groetjes van Anke en van mn ouders en zusje ;)

  • 31 December 2006 - 13:02

    Manon:

    Gelukkig nieuwjaaaaar!!! Alvast.. We vieren het hier gewoon vannacht pas hoor :)


  • 02 Januari 2007 - 07:23

    Lucinda:

    Hoi Anne,

    Nog van harte gefeliciteerd (schaam me dat ik daar zo laat mee ben). En natuurlijk een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!

    Groetjes,
    Lucinda

  • 02 Januari 2007 - 11:30

    Karin:

    Happy NEW YEAR! in Zwolle was het weer één groot feest dus goed gevierd natuurlijk!!
    Fijn dat je zo'n grote verassingsdag hebt gehad op je verjaardag! Geniet nog deze 5 weken!!

    Liefs ka

  • 02 Januari 2007 - 16:14

    Mairanne:

    Hoihoi Anne,

    Wat een leuke verrassing op je verjaardag! Ook erg leuke feestdagen gehad zo te lezen! Wel apart dat t daar gewoon nog zo warm is met de feestdagen haha zijn we hier niet gewend!
    Nou jij ook de beste wensen in het nieuwe jaar... ik heb 2007 met open armen onthaald hihi... was weer gezellig!

    Succes nog de laatste paar weken (wat gaat dat snel) Liefs Marianne

  • 03 Januari 2007 - 20:13

    Charlotte :

    Hoi Anne,
    Een heel gelukkig nieuwjaar!
    Wat leuk om je verhalen weer eens te lezen. Zo te lezen heb je het super naar je zin. De tijd gaat inderdaad heel erg snel, nog 5 weken! Geniet er nog van en tot snel!

    Groetjes, Charlotte (YFU:-))

  • 06 Januari 2007 - 15:13

    Jeanine:

    He anne,
    Succes nog in je laatste weekjes. Geniet er nog ff lekker van meid en tot snel in Nederland in zwollywood op school..wat vreemd zeg. Leuk verhaal ook zeg. Nog gelukkig nieuwjaar!! xx jeanine

  • 09 Januari 2007 - 16:11

    Annebé:

    Lieve Anne, Happy Newyear!! ben er een beetje laat bij omdat ik zelf op vakantie was met Oud en nieuw. Leuk te horen dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad lijkt me idd erg bijzonder. Nou nog even genieten van de laatste paar weken, ik ga nu snel je andere verhaal lezen kus annebe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 73779

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: