helemaal relax het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu helemaal relax het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

helemaal relax het nieuwe jaar in!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

SVENSKAR: SE LÄNGRE NER!

hoi hoi!!
daar was ik weer :) ben gister terug gekomen van mijn tripje naar awarradam. t was echt super daar! het voelde echt als op vakantie zijn en ben er ook lekker uitgerust.
1 januari vroeg zijn we naar kajana, een airstrip in t zuiden van Suriname gevlogen (met de nodige vertraging omdat ons vliegtuig het ineens niet meer bleek te doen…). van daar uit moesten we nog ruim een half uur varen naar awarradam. de plek waar wij waren lag op een eilandje in de gran rio, aan een sula (stroomversnelling). echt super mooi! t was allemaal wel een beetje luxe: we hadden 2 persoonshuisjes met bedden, een balkon met hangmatten en ’s ochtends room-service… elke dag lag er schoon beddengoed en was ons bed opgemaakt… hmm… wel een beetje te…zeker als je weet hoe de plaatselijke bevolking leeft…maar voor een weekje ook wel lekker. we waren met een groep van 12 mensen, allemaal wel een stuk ouder dan wij. maar we hebben t heel gezellig met ze gehad, t was echt een super leuke groep! ook veel dingen gezien en gedaan: junglewandelingen gemaakt, in verschillende dorpjes gekeken, een traditionele dansvoorstelling gezien, in sula’s gezwommen, in een waterval gezeten en gesprongen (!). dat laatste was echt heel stoer, van tevoren dacht je dat je dat nooit zou durven… maar toen de eerste eenmaal ging, wilde ik t natuurlijk ook wel proberen. daarna gelijk nog een paar keer gegaan :) verder weer veel beesten gezien: giftige kikkers, een toekan, doodskopaapjes en brulapen, een (dodelijke) schorpioen, hele gevaarlijke mieren, vogelspinnen, een heleboel kaaimannen (van een meter afstand!) en het hoogtepunt: een hondskopboa!! die zat in de eetzaal toen we daar wat aan t drinken waren… echt heel stoer! op gegeven moment hoorden we gepiep…had hij een vleermuis gevangen..dus toen hebben we met z’n allen staan kijken hoe hij die wurgde en op at..we hadden wel super geluk, want ook onze gidsen hadden dit nog niet eerder gezien en zeker niet van zo dichtbij! jaja… ook nog een heel stuk door de gran rio gezwommen. als je er bij nadenkt is het wel een beetje een eng idee, omdat er in datzelfde water dus ook piranha’s, kaaimannen en sidderalen zitten…maar als je er eenmaal in ligt, denk je daar eigenlijk niet over na! heb ook nog de was gedaan in de rivier…de plaatselijke mensen die voor de reisorganisatie werken waren al het beddegoed aan t wassen, dus toen heb ik ze geholpen. was wel grappig! je boent de was dan op een steen aan de kant van de rivier en spoelt het daarna in de stroom uit. was bijzonder om dat samen met hen op hun manier te doen.
verder was t gewoon heel lekker om even uit de stad te zijn, vanwege alle drukte, lawaai en uitlaatgassen… en even andere mensen om je heen te hebben. na 4 maanden op elkaars lip is t best leuk om ook weer met andere mensen op te trekken. al hebben die 4 maanden er wel voor gezorgd dat we elkaar allemaal goed hebben leren kennen en ik er een paar goede vrienden bij heb! dus dat is wel heel leuk :)
nou, verder op het moment niet veel spannends te vertellen..het is hier nog steeds warm…tussen de 30 en 35 graden…met zo nu en dan een flinke stortbui…
we hebben nu nog maar heel kort om alle projecten af te ronden, dus de komende weken zullen wel stressen worden. aanstaande zaterdag hebben tea en ik de workshop met alle crècheleidsters…ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen! en de dinsdag hebben we de sportdag… met de hele groep hebben we een sportdag georganiseerd voor 850 schoolkinderen uit de wijk… daar komt heel wat bij kijken!
volgende keer weer een update! jullie succes in de kou en regen ;) denk aan jullie! en heb stiekem ook al wel zin om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien! al vind ik t hier ook super leuk en gaat de tijd nu wel erg snel…wil nog zoveel doen…
over 4 weekjes ben ik weer in t land! ik land op 2 februari om 9 uur ’s ochtends op schiphol. tot dan!?

O ja, ik ga weer proberen foto’s er op te zettten...internet is super sloom, dus moet even zien of t lukt.. anders staan ze hier: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/4e%20maand/

bigi brasa!

hej hej!!
hur är det med er? var det skönt med lov? och har ni äntligen haft lite snö?
här är allt ok! jag mår superbra! igår kom jag hem från en trip till djungeln i södra delen av surinam. det har varit jättekul där! vi var med en grupp av 12 människör, alla jättesnälla! naturen var jättefin och vi har sett massor med spännande djur. problemet är att jag inte vet dom svenska namn på dom… men iaf apor, fågelspindel och en …. (det är snake på engelska…hmm..). vi har sett den på nära håll…jattekul!
annars har vi gjort rolige saker: badet i flodet som rinner förbi ordet vi bodde, vandrat i djungeln, varit i olika byor, sett traditionella dans och tagit det lugnt emellan.
nu har jag bara 4 veckor kvar…tiden verkligen rinner förbi…hmm…å ena sida ser jag fram emot att åka hem och se alla där igen… men å andra sida trivs jag här och vill jag göra massor med sakor som jag antagligen inte kommer att hinna med…vi får se hur det kommer att bli!
ha det så för nu och vi hors snart igen!
stor kram!

Ska forsoka att placera lite bilder pa natet igen...internet ar valdigt langsamt, sa jag ar inte sakert att det kommer att funka...men om det funkar finns dom har: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/4e%20maand/

• 06 Januari 2007 - 21:45

Margreet:

Lieve Anne,
    Alsnog voor jou ook een heel gelukkig 2007! Wat maak jij veel mee zeg. Geweldig! Ik ben jaloers dat het bij jou zo lekker warm is. Gek idee dat je tijd daar er al weer bijna op zit. Gaat snel zeg. Ik hoop je dan gauw weer eens te zien.

Kus Margreet

• 06 Januari 2007 - 23:34

Agnes:

Ik wil ook naar de warmte!!!! Die regen hier, daar heb je zo snel genoeg van. Maar over drie weken zit ik ook in de zon,dus nog even wachten.
    Morgenmiddag hebben we de nieuwjaarsborrel. Wordt vast heel gezellig. Nou Anne, ik hoor nog wel wat van je vóór ons vertrek op 25 januari. Wij komen 13 maart terug.
    Nog veel plezier.

• 07 Januari 2007 - 12:18

Karin:

hoi hoi lieve anne! ik zit hier nu op zondag achter mn laptop de vakantie voorbij, naar jouw fotos te kijken!! wauw wat onwijs MOOI zeg!! Eerlijk, zo bijzonder om te zien dat jullie daar ECHT zijn!
    En nu is het ind bijna voorbij, nou jah, je hebt nog 4 weken en dan land je weer in NL! GENIET dus nog maar extra van deze weken, maak er nog een mooie tijd van! succes met je verslagen!
    liefs ka

• 07 Januari 2007 - 12:27

Johan En Klara:

Hallo Anne,

ook namens ons de allebeste wensen voor het komende jaar en nog veel plezier met je laatste weekjes daar

• 07 Januari 2007 - 13:57

Manon:

Wauw!
    Ik heb echt een saai leventje als ik dit zo lees..

Erg leuk om op een brakke zondag middag tijdens het schrijven van mijn verslag even een nieuw verhaal van jou te lezen!

Geniet er nog even van, dat laatste maandje is zo om.

We missen je thuis! Tot snel!

Kus, Manon

P.S. De groetjes van Rob

• 07 Januari 2007 - 19:32

Gerdien:

heej Anne!
    Tijd gaat hard!!Je komt alweer bijna terug :) Volgende week gaan GJ en ik samenwonen :)
    liefs

• 08 Januari 2007 - 09:37

Charlotte:

Hej Anne!
    Vad häftigt det låter! Det var kul att du ringde häromdagen också, jag blev smått överraskad!! Njut av dina sista veckor nu!
    Kram

• 10 Januari 2007 - 11:07

Jeanine:

Hey anne,
    wat een belevenis man!!
    Geweldig zeg..en wat gaat die tijd snel. Je komt al bijna terug naar t koude nederland brrr..doe de dikke trui maar aan ipv bikini want die trui ben je wel nodig. Succes nog de laatste weekjes en geniet er nog van!
    xx jeanine

• 11 Januari 2007 - 09:25

Stefan Edelbroek:

Hej Anne!

Hur läget? Kul att läsa om ditt liv i ?Surinam?!! Det finns inte så mycket snö här.. Till idag var det grönt, men nu är det lite vitt (nästan grått igen :( ).. Allting är bra här! Ha det kul!

Hälsningar från Danderyd,

Stefan (YFU utb. stud.)

• 16 Januari 2007 - 15:49

Jeanine:

Hey anne,
    succes nog de laatste weken meid en geniet er nog ff lekker van..Leuk verhaal ook weer..vind t super om al die verhalen te lezen!!Dit nemen ze je lekker niet meer af.
    Ook wel weer lekker zeker om straks naar je eigen vertrouwde landje terug te gaan? Succes nog met afronden van alles!
    Liefs Jeanine

• 20 Februari 2007 - 23:06