nog 9 dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu nog 9 dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Woertman - WaarBenJij.nu

nog 9 dagen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

SVENSKAR: SE LÄNGRE NER!

dag lieve mensen!
hebben jullie de storm een beetje overleefd? wel apart om hier te horen dat het thuis zo tekeer gaat… hoop dat jullie geen problemen hebben!
en hoe gaat het verder met jullie dan? iedereen weer druk aan het werk na de kerstvakantie? hoorde dat het nu ook eindelijk wat kouder aan het worden is in NL…nu wij thuis komen :) haha…nou ja, ook wel grappig om ineens 40 graden naar beneden te gaan! al ben ik bang dat ik t wel super koud ga krijgen…
hier gaat het verder allemaal goed! de laatste weken heel druk geweest met dingen afronden…aan de ene kant heel lekker, maar ergens ook wel raar hoor! we hebben inmiddels afscheid genomen van alle crèches. dit was per crèche heel verschillend. op sommige crèches leek het ze niet veel uit te maken dat we weggingen, op andere crèches was er een heel afscheid geregeld. zo hebben we kadootjes gehad, kinderen hebben liedjes voor ons gezongen, bloemen van thuis voor ons meegenomen en we hebben werkjes van de kinderen gehad. jaja…om al die kinderen voor de laatste keer over hun bol te kunnen aaien of een flesje te kunnen geven was toch best wel emotioneel. ook het afscheid nemen van sommige tantes was best moeilijk, met sommigen had ik echt wel een band opgebouwd. het rare is gewoon dat je niet weet of je ooit nog weer terug gaat komen hier en als je wel terugkomt, weet je niet of je ze weer kunt vinden (de maatschappij is niet zo gestructureerd als in NL).
verder hebben we vorige week ook onze eindscriptie afgerond, een super lekker gevoel om de in te leveren!! het is even hard werken geweest, maar nu is het gewoon klaar :) we moeten nu alleen donderdag nog een eindpresentatie doen, een eindgesprek voeren met onze begeleider en een overdracht geven aan de nieuwe studenten die het van ons over gaan nemen. nog een laatste evaluatie met de mensen van de stichting en klaar is anne! tussendoor hebben we nu dus ook wel tijd om nog even een beetje te genieten van Suriname, ook niet verkeerd :)
inmiddels hebben we ook de workshop aan de tantes van de crèches gegeven en dat was eigenlijk best een groot succes! de opkomst was voor surinaamse begrippen erg goed en iedereen was positief en heeft het naar z’n zin gehad. we waren buiten de stad gegaan, dus we hebben daarna ook nog kunnen zwemmen met de tantes. de directrice van de stichting heeft een gedeelte van de workshop voor haar rekening genomen en ook zij was erg positief. ze gaf aan dat ze deze workshop ook wil gaan gebruiken voor andere gelegenheden omdat hij zo goed in elkaar zat! jaja..leuk om te horen als je er een poos mee bezig bent geweest! en nog belangrijker: op de crèches hebben we al wel kleine verschilletjes gemerkt naar aanleiding van de dingen die besproken zijn tijdens de workshop! daar deden we het uiteindelijk natuurlijk voor.
ook de sportdag is inmiddels achter de rug. het was even spannend of het buiten door kon gaan in verband met het weer, maar gelukkig hebben we toch voor ons buitenplan gekozen! want het was stralend weer op de dag van de sportdag! één veld hebben we niet kunnen gebruiken omdat t te drassig was, maar met wat improviseren hebben we dat allemaal opgelost. uiteindelijk hebben we heel veel vrijwilligers bij elkaar kunnen krijgen, zodat we echt genoeg ondersteuning op het veld rond hadden lopen. zo hadden we 68 brandweermannen…jaja…en ze kwamen allemaal in uniform! echt zo cool :) zij liepen als groepsbegeleider met alle kleine kindjes over het veld, super schattig! het was gewoon heel leuk om al het werk met zo’n positieve dag af te kunnen sluiten! al was ik daarna ook wel heel blij dat het klaar was!
nou, wat kan ik verder nog vertellen…ik zit langzamerhand al halverwege de oceaan…bij alle dingen besef je dat het nu de laatste keer is en ondertussen ben je ook al bezig met alle dingen van thuis. het is een heel dubbel gevoel en weer heel anders dan aan het einde van mijn zweden-periode. toen liet ik daar een leven achter met alles wat erbij hoort. nu laat ik alleen een mooi land achter. de vrienden die ik in deze periode gemaakt heb, gaan weer mee naar NL. op sommige momenten kijk ik er echt naar uit om weer thuis te zijn, lekker een warme trui aan te trekken of onder m’n dekbed te liggen (ja, je gaat rare dingen enorm waarderen hier)…en natuurlijk allemaal mensen weer te kunnen zien! maar soms besef ik ook wel dat ik een land achter laat met hele mooie natuur, een land waar ik me meestal fijn en vooral relaxed voel, met mooi weer en hartelijke mensen…ja, t zal wel weer even wennen worden in NL in ieder geval! al is het maar omdat je daar geen naakte kinderen op straat ziet spelen, niet in taxi’s zit die aan alle kanten lek zijn en een schotgat in het raam hebben, geen geplette slangen op straat hebt liggen, niet op je blote voeten buiten kunt lopen, midden in de nacht niet in een hempje op het terras kunt zitten, geen gekko’s in je kamer hebt, je leven niet deelt met 10 anderen in een huis, je voor je was niet eerst water hoeft te koken, je geen palmbomen, bananenbomen en mangobomen meer in de achtertuin hebt, je niet meer naar de chinees kunt voor je brood en plakje kaas, geen tralies meer voor je raam hebt, geen (lieve) waakhonden meer hebt, niet meer in je hangmat kunt liggen, geen chillers meer kunt drinken, geen sissende, naroepende en op je kont slaande mannen meer hebt, je het terrein niet meer deelt met 100 kinderen van het kinderhuis, je geen lieve crèchekindjes meer om je heen hebt, enz…
nou ja, ik geniet er nog even een weekje van! komend weekend ga ik nog naar Galibi, een indianendorpje in het noord-oosten. daar slapen we aan het strand en gaan (als het goed is) grote zeeschildpadden zien. veel zin in!!
ok, dit was het wel weer voor deze keer…ik denk dat er nog wel een laatste stukje vanuit suriname komt en anders wordt t vanuit NL!

tot snel!! bigi brasa :)

oja, ik zet er ook weer wat foto's op! hier kun je ze vinden: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/laatste%20weken/

hej hej!
det här blir en av dom sista bidragen på sidan.. inom 1,5 vecka är jag hemma igen…det känns jättekonstigt! å ena sidan ser jag fram emot att åka hem, men å andra sidan kommer jag också att sakna livet som jag har här.. överhuvedtagit känner jag mig jättebra här, livet är mycket mer avslappnad och vädret gjor att man känner sig glad. jag trivs med dom flesta av människorna jag bor med. så jag kommer säkert också att sakna dom. fast dom åker ju med mig hem igen. det är totalt annorlunda än sverige-året. då fick jag också lämna vänner bakom mig…mycket svårare!
sista veckorna har jag avslutit arbetet på förskolorna. vi har tagit avsked, det var endå svårare än jag hade trott. barnen var (ofta) gulliga och tanterna var snälla… hmm..men allt har sin slut. jag har lämnat in stora grejen som vi har skrivit om projekten, så nu är det bara presentationen som är kvar. den har jag på torsdag. sen på lordag ska jag på min sista trip. vi ska till stranden dàr vi hoppas se jattestora….(turtles på engelska…kommer inte på svenksa ordet…). och dàr bor också indianer, som vi fòrhoppningsviss ska tràffa. det blir kònnt at avsluta perioden på det sàttet!
ok, det var nog allt fòr nu…ska alldeles strax till internetcafet… nàr jag har kommit hem till holland har jag (hoppas jag) lite mer tid att skriva!
vi hors snart igen!
stor kram

det finns nya bilder pa natet igen! har finns dom: http://s92.photobucket.com/albums/l33/annewoertman/Suriname/laatste%20weken/

  • 23 Januari 2007 - 18:04

    Manon:

    Hoi Anne!

    Je bent al echt aan het afronden dus.. Leuke foto's weer, geweldig zo'n bus vol tantes!
    Met je sleutel komt wel goed hoor.. regelen wij wel. Kirsten is zondag al uit je kamer, dus ik verwacht je volgende week vrijdagmiddag :p

    Ik heb de keuzemodules seksuele kindermishandeling en omgaan met stress, maar ze zitten allebei al vol.

    Geniet nog even daar de laatste anderhalve week. En vergeet niet je dikke trui mee te nemen in het vliegtuig! Het wordt hier eindelijk winter... Tot over 2 weekjes bij het sneeuwballengevecht aan de Verhulststraat!!

    dikke kus

  • 23 Januari 2007 - 18:08

    Karin:

    hee lieve anne,
    ja een hele waslijst wat je allemaal gaat missen. tis mooi dat je al die dingen kunt gaan missen, je hebt dit meegemaakt en ons ervan laten genieten! super tof! kijk goed uit naar die mooie reuzeschildpadden en van het slapen in de hangmatten! GENIET GENIET GENIET! en ik hoor graag nog van je! anders tot in NL! gaan we zwolle weer eens op de kop zetten, haha!! heb je dat niet gemist??
    liefs ka

  • 23 Januari 2007 - 18:10

    Manon:

    Oooh, jij hebt hele andere modules zie ik al! Heb even de deelnamelijsten nagekeken :)

  • 23 Januari 2007 - 20:01

    Mae:

    Het is leuk dat je terug komt. We missen jou ook, hoor : )
    Het is ook beetje grappig, dat eerst was het best moeilijk hier iets te lesen, maar nu gaat het wel goed. (naja, schrijfen nog niet zo super)

    Groetjes,
    Mae
    uit Hippolytushoef : )

  • 23 Januari 2007 - 23:50

    Agnes:

    Lieve Anne,
    Dit wordt in lek geval mijn laatste reactie in je weblog. Nog twee nachtjes slapen en dan vertrekken wij. Ik kijk er nu heel erg naar uit.
    Geniet nog even van de warmte, het mooie tropische land en de aardige mensen.
    Liefs.

  • 24 Januari 2007 - 07:59

    Suus:

    Jeetje Anne wat is de tijd snel gegaan...als je zo even opsomt wat je daar allemaal zult missen zie je pas wat een ander leven je daar leidt! Lijkt me geweldig om mee te maken, dat zul je ook nooit meer vergeten!

    Geniet er nog even van, voor je het weet ben je weer thuis :( en :)!

    X suus

  • 24 Januari 2007 - 09:21

    Annebé:

    Jeetje, wat een leuke foto's weer!! Ik zal het wel gaan missen hoor als jullie terug zijn de stukjes lezen en foto's kijken...Echt lekker dat jullie het verslag af hebben en nu nog even kunnen genieten van suriname. Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg raar is om afscheid te nemen en je te realiseren dat je al snel weer in NL zit.Ik vind het in ieder geval wel leuk dat jullie weer terug komen want dan kunnen jullie ons de verhalen in real life vertellen! Nou tot snel, nog veel plezier liefs annebe

  • 24 Januari 2007 - 14:01

    Anna:

    Sköldpadda heter det på svenska. Tänk att du snart ska hem. Känns som rätt nyss du åkte, men du måste ha hunnit uppleva massor.....

  • 24 Januari 2007 - 18:34

    Maaike!!:

    He meissie!! Nu heb ik dan eindelijk je email adres door de lieve brief die jullie me gestuurd hebben!! Echt vet leuk hoor!! Wel balen dat ik nu pas je email-adres achterhaal, maar ik ben echt zoooooon ernorme ramp in dat soort dingen hihiih hoop dat je het me kunt vergeven hihihi.... Maar echt heel erg bedankt voor de brief!! Nou hoe voelt het om alles nu af te ronden en weer een reis naar huis voor de boeg te hebben??? Je zult het vast nog behoorlijk gaan missen... en tja in deze kou heb ik ook behoorlijk heimwee naar het zonnetje moet ik zeggen hihi... maar ik vind het ook wel leuk dat jullie weer terug komen hoor.. hopelijk kunnen we dan nog keertje met z'n allen gaan stappen in zwolle!! Ik ga nu even de foto's en de rest van de site bekijken, want ik heb het gevoel dat ik behoorlijk wat in te halen heb!!!! Geniet nog even van alle mooie momenten meid!!

    Knuffel Maaike

  • 25 Januari 2007 - 12:46

    Jeanine:

    He anne,
    Leuke foto's zeg..kun je die brandweermannen niet meenemen? wel stoer zeg!!
    Fijne terugreis en geniet nog ff van je laatste dagen in t lekkere warme suriname!!xx jeanine

  • 25 Januari 2007 - 14:36

    Marianne:

    Hoi Anne!
    Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn dat je verslagen af zijn. Nu kan je echt nog even helemaal genieten van het land en de mensen, zonder dat je opdrachten voor school in je achterhoofd hebt. Tegelijk lijkt het me ook heel gek om te beseffen dat het alweer bijna voorbij is... Is snel gegaan vind ik. Naja het enige wat ik nog kan zeggen is: GENIET ER NOG VAN ZOLANG HET NOG KAN!!! En we zien jullie graag weer in Zwolle verschijnen, want wij hebben jullie ook wel een beetje gemist hihi!

    Liefs Marianne

  • 01 Februari 2007 - 08:36

    Ernst:

    Hoi Anne,

    tja, Suriname zeker geen Nederland. Ilona en ik zijn nu 5 en een halve week terug en steeds meer begin ik Suriname te missen. Vandaag je laatste dag: geniet er van. Goed reis morgen. We zien je snel in Soest of Amersfoort.

    Groetjes, Ernst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi! Ik vertrek 9 oktober voor 3,5 maand naar Ecuador, Peru en Bolivia! Daar ga ik eerst spaans leren en vrijwilligerswerk doen, daarna nog een maand rondreizen. Via de website ga ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Bij de oudere berichten staan nog mijn verhalen over mn tijd in Suriname. Daar heb ik mijn afstudeerproject voor de SPH gedaan. Dat was een project van Novib in een achterstandsbuurt van Paramaribo.

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 73775

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Malawi

09 Oktober 2007 - 17 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: